لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

پیش بینی وزارت اقتصاد در مورد رشد اقتصادی افغانستان در سال روان


بانک انکشاف آسیایی، رشد اقتصاد افغانستان را در این سال پیش بینی کرده‌است.

گزارش تازۀ این بانک توقع دارد که اقتصاد افغانستان دو اعشاریه پنج فیصد رشد خواهد کرد.

اما وزارت اقتصاد افغانستان رشد اقتصاد در کشور را هم پیش بینی کرده ولی می‌گوید که این رشد در سال روان هجری شمسی سه اعشاریه پنج فیصد خواهد بود.

این وزارت می‌گوید، رشد اقتصادی سال گذشته خورشیدی کمتر از دو درصد پیشبینی شده بود، ولی اکنون ارقام بیشتر از آن را، نشان می‌دهند.

سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان روز پنجشنبه در صحبتی با رادیو آزادی گفت، اقتصاد کشور بر اساس نتایج رشد سال گذشته و بر بنیاد پیشرفت‌های در عرصه‌های زارعت، صنعت و سرمایه‌گذاری، پیشبینی می‌شود.

سهراب بهمن گفت در مورد تفاوت یک درصد فیصدی بانک انکشاف آسیایی، نسبت به سنجش‌های حکومت گفت، چند موردیست که سنجش این ارقام را متفاوت می‌سازد.

سهراب بهمن:یکی از پیش بینی‌ها این که در پخش زراعت وضعیت زراعتی به خاطر باران ها خیلی خوب شده‌است
سهراب بهمن:یکی از پیش بینی‌ها این که در پخش زراعت وضعیت زراعتی به خاطر باران ها خیلی خوب شده‌است

او افزود:

" یکی پیش بینی‌ها در بخش زراعت است که وضعیت زراعتی به خاطر باران‌ها خیلی خوب شده، در بحثی دیگر ، چگونگی مصرف بودجه انکشافی است که ما در سال گذشته ۵۵ در صد این بودجه را به مصرف رساندیم که بلند رفتن مصارف بودجه انکشافی بالای رشد اقتصادی تأثیر مثبت دارد و آن چیزی را که آن‌ها در سال گذشته کمتر به آن توجه کرده‌اند، موضوع جلب سرمایه گذاری‌ها می‌باشد. این‌ها همه دلایل اند که رشد اقتصادی ما، بیشتر پیش بینی شود. "

بهمن در ادامه افزود، چیزی‌که در رشد اقتصادی، حکومت افغانستان را کمک می‌کند، همکاری‌ها در بٌعد سرمایه گذاری منطقوی است.

به گفته سهراب بهمن چندین پروژه بزرگ منطقوی در سال گذشته امضا شده که این، روند تجارت و سرمایه گذاری را در افغانستان متغییر می‌کند.

او از بندر چاه بهار که افغانستان را به بحر هند و بندر آقینه که این کشور را به اروپا وصل می‌کند، یاد کرد.

یک دهقان افغان
یک دهقان افغان

گفته می‌شود که مصارف دولت، مصارف خانواده‌ها، جمع سرمایه گذاری سکتور خصوصی و صادرات و واردات شاخص‌های اند که فورمول پیشبینی رشد اقتصادی یک کشور را می‌سازد.

سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان گفت، آنچه که از نتیجه فورمول بدست می‌آید، با سال‌های گذشته مقایسه شده، بر طبق تحلیل آن رشد اقتصادی سال آینده پیشبینی می‌شود.

رشد اقتصادی افغانستان در سال گذشته تا دو درصد پیشبینی شده بود که به گفته مقامات این وزارت، اکنون دو اعشاریه یک در صد را نشان می‌دهد و یک رشد مثبت است.

XS
SM
MD
LG