لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

عفو بین الملل: تلفات ملکی نشان دهنده تهدید به بازگشت کنندگان افغان است


سازمان عفو بین الملل می‎گوید، تلفات غیر نظامیان در افغانستان نشان می‎دهد که این کشور چقدر برای بازگشت مهاجران افغان نا امن است.

حملات بر غیر نظامیان در سه ماه اول سال روان میلادی و ناتوانی حکومت افغانستان در جهت کسب اطمینان در مورد حفاظت لازم ازین غیرنظامیان نشان می‎دهد که افغانستان هنوز برای مهاجرانی که قرار است به این کشور بازگردند مکان نا امن است، این در اعلامیه دیروز سازمان عفو بین‎الملل گفته شده‎است.

در اعلامیه به نقل از حوریه مصدق، محقق بخش افغانستان این سازمان آمده‎است، در یک زمانی که میزان تلفات غیرنظامیان همچنان بلند است، زنان و کودکان از بدترین خشونت‎ها رنج می‎برند، این بی پروایی حکومت هاست که ادعا کنند افغانستان برای بازگشت مهاجران امن است.

در اعلامیه به گزارش روز پنجشنبه یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان نیز اشاره شده‎است.

بر اساس این گزارش، در سه ماه اول سال جاری میلادی در افغانستان هفتصد و پانزده فرد ملکی کشته و یک هزار و چهارصد و شصت و شش غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل متحد می‎گوید، که در سال ۲۰۱۶ صدها هزار مهاجر افغان از پاکستان، ایران و کشورهای اروپایی به افغانستان بازگشته‎اند.

حکومت افغانستان در جریان نشست بروکسل در اکتوبر ۲۰۱۶ یک توافقنامه را با اتحادیۀ اروپا امضا کرد.

بر اساس این توافقنامه روند بازگشت پناهجویانی که در خواست‎های پناهندگی‌شان در کشورهای اروپایی رد می‎شود، سرعت می‎یابد.

در اعلامیه سازمان عفو بین الملل به نقل از خانم مصدق گفته شده، این تکان دهنده‎است که حکومت افغانستان که امنیت پایتخت این کشور را تامین کرده نمی‎تواند، روی استقبال از بازگشت کنندگانی توافق کرده که قادر به حفاظت از آنان نخواهد بود.

بسوی اروپا
بسوی اروپا

این نگرانی در حالی مطرح می‎شود که مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان اخیراً به رادیو آزادی گفت، اتحادیۀ اروپا پولی را که برای ادغام مجدد پناهجویان افغان وعده کرده بود، در اختیار افغانستان قرار نداده‎است.

حفیظ احمد میاخیل در ادامه افزود:

"خواست ما از کشورهای اتحادیۀ اروپا این است که به تعهدات‌شان با حکومت افغانستان عمل کنند و به کسانی که برگشت داده می‎شوند، کمک کنند. در غیر آن شاید پیامدهای بسیار ناگواری داشته باشد، وقتی این‌ها به افغانستان فرستاده می‎شوند، ممکن است دوباره مهاجر شوند، با گروه‌های تروریستی بپیوندند و با مشکلات گوناگون رو به‌رو شوند."

اما سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا در صحبت با رادیو آزادی از آغاز روند کمک در بخش ادغام مجدد خبر داده‎است.

مایا کاسیانچیچ گفته‎است که اتحادیۀ اروپا در بخش ادغام مجدد پایدار بیش از هشتاد میلیون دالر با افغانستان کمک می‎کند.

XS
SM
MD
LG