لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

آیا سفر هیئت‌ها می‌تواند روابط افغانستان و پاکستان را بهبود بخشد؟


برای بهبود فضای اعتماد بین افغانستان و پاکستان یک هیئت نظامی پاکستان از افغانستان دیدن می‎کند و یک هیئت سیاسی آن به زودی به افغانستان خواهد آمد.

قرار است یک هیئت ۱۵ نفری اعضای پارلمان پاکستان روز شنبه به کابل سفر کند.

این سفر به هدف پیدا کردن راه حل به تشنج‎های روان سیاسی بین دو کشور، از بین بردن عدم اعتماد و مشکلات سیاسی صورت می‎گیرد.

یک عضو این هیئت رهبر حزب ملی وطن پاکستان آفتاب احمدخان شیرپاو اظهار داشت آن‎ها به دعوت رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی به کابل می‎روند و از جانب خود پیام نیت نیک را به افغانستان خواهند رساند.

او افزود:

" ما صحبت‎های آن‎ها را می‎شنویم و با خود می‎آوریم و این پیام‎ها را به حکومت پاکستان می‎رسانیم تا پیشرفت صورت بگیرد، زیرا افغانستان و پاکستان همسایه می باشند دین مشترک دارند زبان آن‎ها مشترک است و نباید از همدیگر اینقدر فاصله داشته باشند. و برای امنیت در این منطقه افغانستان و پاکستان نقش اساسی دارند."

زاخیلوال: به این هیئت اجازه داده‎اند که در مورد نگرانی‎های خود در رابطه با منافع مشترک دو کشور صحبت کنند.
زاخیلوال: به این هیئت اجازه داده‎اند که در مورد نگرانی‎های خود در رابطه با منافع مشترک دو کشور صحبت کنند.

سفیر افغانستان در پاکستان حضرت عمر زاخیل وال به رادیو آزادی اظهار داشت ادارات ملکی و نظامی پاکستان به این هیئت اجازه داده‎اند که به افغانستان برود و با مقامات افغان به شمول رئیس جمهور اشرف غنی ملاقات کند و در مورد نگرانی‎های خود در رابطه با منافع مشترک دو کشور صحبت کنند.

آقای زاخیل وال افزود در چند سال اخیر کدام هیئت بلند رتبه به این سویه از پاکستان به افغانستان نرفته‎است و این هیئت از سوی ادارات نظامی و ملکی پاکستان صلاحیت‎های را بدست آورده و روند چنین سفرها ادامه خواهد یافت.

در یک اعلامیه اداره استخبارات پاکستان آمده‎است که یک هیئت نظامی پاکستان تحت رهبری جنرال بلال اکبر با مقامات افغانستان در مورد یک سلسله مسایل مربوط به امنیت صحبت کردند.

در این اعلامیه آمده‎است این هیئت نظامی پاکستان در جریان این سفر یک روزه به کابل با سرپرست وزارت دفاع جنرال طارق شاه بهرامی و لوی درستیز قوای مسلح افغانستان جنرال محمد شریف یفتلی دیدار کرده است.

دفتر مطبوعاتی استخبارات پاکستان گفته‎است مقامات افغان تاکید بر این کرده‎اند که تروریزم دشمن مشترک می‎باشد و طرف پاکستان به افغان‎ها اطمینان داده‎است که اردوی پاکستان اکنون بر سرحدات کنترول کامل دارد و به هیچکس اجازه نمی‎دهد که از خاک آن سو استفاده نماید.

با وصف آنکه ادارات نظامی و ملکی پاکستان مکررا حمایت از گروه‎های افراطی را رد می‎کنند اما حکومت افغانستان اتهام وارد می‎کند که پاکستان در خاک خود با گروه‎های تروریستی مدارا می‎کند و این گروه‎ها حملات بر افغانستان را از خاک پاکستان تنظیم می‎کنند.

آیا اینگونه سفرها می‎توانند فضای عدم اعتماد بین افغانستان و پاکستان را از بین برند؟

حسین: ارتباط باید در سطوح مختلف وجود داشته باشد.
حسین: ارتباط باید در سطوح مختلف وجود داشته باشد.

تحلیلگر سیاسی در پاکستان خادم حسین به این نظر است که برای تامین منافع دوطرف مذاکرات ضروری می‎باشد.

خادم حسین گفت:

"ارتباط باید در سطوح مختلف وجود داشته باشد بین مردم، بین جوامع، احزاب سیاسی، ادارات مدنی، ادارات اکادمی، مطبوعات و ژورنالیستان و همچنان صحبت‎ها بین ادارات امنیتی دو کشور می‎توانند برای حل مشکلات کمک کنند."

رهبر حزب ملی وطن پاکستان آفتاب احمدخان شیرپاو که روز شنبه به کابل می‎رود به رادیو آزادی گفت بعد از سفر آن‎ها یک هیئت از افغانستان هم به پاکستان خواهد رفت و نگرانی خود را با مقامات این کشور در میان خواهند گذاشت.

مقامات دو کشور اظهار می‎دارند که این سلسله تماس‎ها به اساس موافقتی صورت می‎گیرد که در ملاقات اخیر مشاور امنیت ملی افغانستان با مشاور امور بین المللی صدر اعظم پاکستان در لندن ایجاد شد.

XS
SM
MD
LG