لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

پاکستان اعتراض تهران جهت کشته شدن عساکر ایرانی را بیجا خوانده‌است


کشته شدن ده پاسدارسرحدی ایران در نزدیکی سرحدات پاکستان باعث تنش‎ها میان تهران و اسلام آباد شده‎است.

اسلام آباد اعتراض ایران به ارتباط کشته شدن پاسداران سرحدی این کشور در نزدیکی سرحدات پاکستان را رد کرد.

وزارت خارجۀ پاکستان در بارۀ این واقعه در ایالت سیستان بلوچستان ایران ابراز تاسف کرده گفت برای تقویت امنیت مرزهای مشترک دو کشور آمادۀ همکاری است.

نشریۀ آنلاین دان نوشته‎است که مقامات پاکستان اعتراض تهران به ارتباط این واقعه را بیجا خوانده رد کرده‎اند.

ایران ادعا می‎کند که این سربازان ازسوی گروه‎های مخالفین که در خاک پاکستان فعالیت دارند کشته شده‎اند.

نیروهای ایرانی
نیروهای ایرانی

اعلامیۀ وزارت خارجۀ پاکستان می‎گوید سید طارق هاشمی معاون صدراعظم این کشور در ملاقات با سفیر ایران در بارۀ کشته شدن این سربازان ابراز تاسف کرده‎است.

اعلامیه می‎افزاید که آقای فاطمی به سفیر ایران اطمینان داده‎است که پاکستان برای تقویت امنیت در سرحدات آمادۀ همکاری‎است و ادارات ذیربط دو کشور در بارۀ تحقیقات واقعه اخیر کشته شدن سربازان باهم در تماس خواهند بود.

ده سرباز نیروهای پاسدار سرحدی ایران شام روز چهارشنبه هنگام گزمه در منطقۀ میر جاوۀ ایالت سیستان بلوچستان کشته شدند.

نفیس ذکریا، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در نشست خبری هفته وار خود دیروز گفت که حکومت پاکستان در بارۀ این حادثه که در داخل خاک ایران رخ داده‎است ابراز تاسف می‎کند.

وی افزود:

" تا جای که من می‎دانم این واقعه در داخل خاک ایران رخ داده است. لذا من معلومات بیشتر در بارۀ آن ندارم، فقط این‎که این واقعه در داخل خاک ایران رخ داده‎است. مگر قتل انسان چیزیست نه تنها ما آن را محکوم می‎کنیم بلکه همدردی خود را به کسانی که عزیزان خویش را از دست داده‎اند ابراز می‎داریم."

گروه شبه نظامی جیش العدل مسئولیت قتل این سربازان را بدوش گرفته‎است.

با این‎که چنین حوادث در امتداد سرحدات مشترک ایران و پاکستان در گذشته فقط اعتراض جانبین را بدنبال داشته‎است ولی تهران اینبار به موضعگیری‎های اخیر سیاسی و نظامی اسلام آباد نیز انتقاد کرده‎است.

تلویزیون پریس تی وی ایران از قول بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجۀ این کشور منتشر ساخت که گفت پاکستان باید پاسخگوی موجودیت و فعالیت گروه‎های مخالف ایران در خاک خود باشد.

او به سهمگیری پاکستان در ایتلاف ضد شورشیان حوثی در یمن هم اشاره کرد.

آقای قاسمی گفت:

" کشورهای که عضویت ایتلاف‎های ضد تروریزم را دارند چگونه نمی‎توانند گروه‎های شبه نظامی و دهشت را در خاک خود سرکوب سازند؟"

اما اسلام آباد گفته‎است که عملیات در برابر گروه‎های مخالفین که هند و افغانستان آن‎ها را تمویل می‎کنند در خاک پاکستان جریان دارد.

ولی افغانستان و هند می‎گویند که اسلام آباد با این ادعای خود حمایت خود از گروه‎های دهشت افگن را پنهان می‎سازد.

XS
SM
MD
LG