لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

مشرانو جرگه: هیئت پارلمانی پاکستان وعدۀ همکاری داد


هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان امیدوار است تا تعهدات سپرده شده از سوی هئیت پارلمانی پاکستان جنبه عملی پیدا کند.

آصف صدیقی معاون دوم این جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت در دیدار روز شنبه میان هیئت‌های پارلمان افغانستان و پاکستان در باره مشکلات امنیتی بحث‌های جدی صورت گرفت.

آقای صدیقی گفت که هیئت افغان از عدم پابندی حکومت پاکستان نسبت به تعهدات اش انتقاد کرد اما به گفته وی هیئت پارلمان پاکستان اطمینان داده که با آوردن فشار بر حکومت آن‌کشور تعهدات سپرده شده، این‌بار عملی خواهند شد.

وی گفت:

"آنان گفتند که ما نماینده مردم خود هستیم و بالای حکومت فشار های را وارد می‌کنیم تا در تعهدات اش با افغانستان متعهد، صادق و همکار باقی بماند، اعضای این هیئت گفتند که پشت حرف‌های گذشته نمی‌گردیم و خدا را حاضر دیده قسم یاد می‌کنیم که پاکستان با افغانستان صادقانه رفتار خواهد کرد، ما امیدوار هستیم که به مسایل که آنان اشاره کردند جنبه عملی پیدا بکند، در غیر آنان پاکستانی‌ها پی برده‌اند که بیشتر آنان متضرر می‌شوند نه افغان‌ها."

یک هیئت بلند پایه پاکستان به ریاست ایاز صادق، رئیس پارلمان این‌کشور برای بحث در مورد حل اختلاف‌ها و مشکلات میان کابل و اسلام آباد به روز شنبه به کابل آمد.

ارگ می‌گوید قرار است این هیئت با رئیس جمهور محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه عصر روز شنبه دیدار و گفتگو کند.

پیش از این حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد به رادیو آزادی گفت که، در جریان چند سال گذشته این بلند پایه‌ترین هیئتی است که به افغانستان سفر می‌کند.

سفر هیئت پارلمان پاکستان در حالی به افغانستان صورت می‌گیرد که کابل، در جریان سال‌های گذشته بارها بخاطر آنچه عدم مبارزه لازم اسلام آباد علیه تروریزم خوانده انتقاد کرده‌است.

اما مقام‌های پاکستان گفته اند با استفاده از تمامی امکانات برای از بین بردن لانه‌های تروریستان در خاک آن‌کشور تلاش کرده‌اند.

در این میان شماری از آگاهان روابط بین‌المللی می‌گویند پاکستانی‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق تماس نماینده‌های مردم سطح اعتماد افغانستان را نسبت به آن‌کشور افزایش بدهند.

اما مهدی منادی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت آن‌چه در سفر هیئت پارلمانی پاکستان به افغانستان تعهد شده نمی‌تواند بیانگر سیاست نظامیان پاکستان باشد.

وی گفت:

"این سفر یک فرصت خوب برای تبادل نظر میان مردم پاکستان و افغانستان است اما بیانگر گسترش روابط در حوزه رسمیات بخصوص نظامیان نمی‌تواند تفسیر و پنداشته شود."

در عین حال برخی از آگاهان دیگر به این باور اند که این گونه سفر‌ها نمایشی بوده و نمی‌تواند مانع رسیدن اهداف پاکستان در افغانستان شود.

حمید عزیزی یکی از این تحلیلگران می‌گوید پاکستان در حال حاضر با بازی چند جانبه وقت کشی کرده و تلاش می‌کند تا فشارها را بر حکومت افغانستان بیشتر سازد.

سحرلیوال

XS
SM
MD
LG