لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

مأموریت عساکر تازه اعزام شدۀ امریکایی به هلمند چیست؟


یک مقام محلی در هلمند می‌گوید، سربازان تازه نفس امریکایی تنها به درخواست شورای نظامی این ولایت در شمار از عملیات‌ها همکاری خواهند کرد.

حدود سه صد سرباز نیروهای مرین ایالات متحدۀ امریکا دیروز به هلمند رسیدند که وظیفه عمدۀ‌شان آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغان است.

زاهد اتل مسئول بخش مطبوعاتی والی هلمند در صحبت تیلیفونی دیشب به رادیو آزادی گفت که این نیروها در پایگاهِ در حدود ۳۵ کیلومتری شهر لشکرگاه مرکز هلمند مستقر شده‌اند.

وی گفت:

"این نیروهای بحری، حدود سه صد نظامی اند که در پایگاه نظامی شوراب هلمند جا به جا شده‌اند. این نیروها در بخش مشوره و آموزش نیروهای افغان کار می‌کنند و به درخواست شورای نظامی هلمند در عملیات‌ها هم همکاری خواهند کرد."

مأموریت جنگی ناتو در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به پایانش رسید و اکنون مأموریت جدید ناتو به نام حمایت قاطع به هدف آموزش، مشوره و همکاری با نیروهای دفاعی-امنیتی افغانستان به پیش می‌رود.

اتل گفت که هنوز در مورد سهم گرفتن نیروهای تازه نفس امریکایی در عملیات‌ها و نیز گزمه‌ها فیصله نشده‌است.

وی افزود:

"در حال حاضر این نیروها تنها در پایگاه شوراب حضور دارند. موضوع اشتراک مستقیم در عملیات‌ها مطرح نیست. آنان در ادامۀ مأموریت‌شان در ساختن پلان‌ها با مقام‌های قول اردوی ۲۱۵ میوند و زون ۵۰۵ پولیس بُست کمک خواهند کرد و بر اساس تقاضا به حمایت هوایی هم خواهند پرداخت."

یک روز پیش از رسیدن این نیروها، طالبان به روز جمعه عملیات بهاری‌شان را زیر نام "منصوری" اعلان کردند و گفتند که حمله‌های را علیۀ ائتلاف به رهبری ایالات متحده و نیز نیروهای افغان انجام خواهند داد.

بر اساس گزارش‌ها، از جمله ۱۴ ولسوالی هلمند، ۱۰ ولسوالی آن تحت کنترول یا تهدید طالبان است.

نیروهای افغان بخش‌های دیگر به‌شمول لشکرگاه مرکز هلمند را در دست دارند.

هلمند در ماه‌های گذشته شاهد درگیری‌های سنگین میان نیروهای افغان و طالبان بوده‌است.

بر اساس گزارش فرانس پرس، حدود ۳۰ هزار تن خانه‌های‌ شان را ترک کرده و عمدتاً در لشکرگاه پناه گزیده‌اند.

خرابی امنیت هلمند به باور شمار از کارشناسان نظامی می‌تواند امنیت کندهار و ارزگان را نیز به‌گونۀ جدی تهدید کند.

اکنون دیده شود که جا به جایی حدود ۳۰۰ سرباز تازه دم امریکایی در هلمند وضعیت این ولایت را در چه حدی به جهت مثبت تغییر خواهد داد.

همزمان با این، ادارۀ تحت رهبری دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده سرگرم آماده ساختن پالیسی‌اش در مورد افغانستان است و بر اساس گزارش‌ها هر چند هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده ولی بحث در مورد اعزام سه هزار تا ۵ هزار سرباز دیگر امریکایی به افغانستان ادامه دارد.

در حال حاضر، ایالات متحده امریکا ۸۴۰۰ سرباز در افغانستان دارد.

XS
SM
MD
LG