لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

جنگ سال روان در کندز تا کنون بیش از ۱۰۰۰ خانواده را بی‌جا ساخته است


شورای ولایتی کندز می‌گوید که در سال روان از اثر نا امنی و عملیات تصفیوی بیش از یک هزار خانواده از مناطق‌شان بی‌جا شده‎اند و هم‌اکنون با انواع چالش‌ها مواجه هستند.

این خانواده‌ها در حالی از مناطق‌شان بی‌جا شده‎اند که مدت دو هفته می‌شود نیروهای مشترک افغان به هدف پاک‌سازی اطراف شهر کندز عملیات تصفیوی تحت نام "پامیر۱" را بر ضد مخالفان مسلح حکومت راه اندازی کرده‎اند.

امرالدین ولی رئیس شورای ولایتی کندز وضعیت زندگی این بی‌جا شده‌گان را نگران کننده خوانده می‌گوید که از سه سال بدین‌سو به نام‌های مختلف در سطح کندز عملیات‌های تصفیوی راه اندازی گردید، اما زمینه برگشت به خانواده‌های بی‌جا شده تا هنوز مساعد نشده‎است.

بیجا شده‌های کندز
بیجا شده‌های کندز

وی افزود:

"تا هنوز عملیات‌های که صورت گرفته نتواسته‎اند که زمینه برگشت را برای بی‌جا شده‌گان مساعد کند و هم‌چنان کمک‌های لازم هم با این خانواده‌های بی‌جا شده صورت نگرفته‎است که مشکلات این‌ها را مرفع بسازد."

در همین حال شماری از بی‌جا شده‌گان در مورد مشکلات‌شان به رادیو آزادی چنین گفتند:

"شاه پیری هستم باشنده تلوکه، بیادر از دست جنگ بی‌جا شدیم و از دست این مردم ما در به در هستیم تمام زندگی‌ام از اثر جنگ از بین رفته تباه و برباد شدیم. تا حالا کمک دریافت نکردیم."

"جان محمد هستم باشنده قریه اتمانزی، کمک دریافت کدم، ولی بسنده نیست و باید همرای ما کمک بیشتر صورت گیرد، چون خانه‌های ما در آتش جنگ سوخت از دولت می‌خواهیم که همرای ما کمک نماید."

این بی‌جا شده‌گان از دولت می‌خواهند که هرچه زودتر مناطق آنان را از وجود طالبان مسلح تصفیه نماید، تا دوباره به خانه‌های شان بروند و به کشت و زراعت خود رسیدگی کنند.

آواره شده های کندز
آواره شده های کندز

از جانبِ دیگر عبدالسلام هاشمی رئیس امور مهاجرین و عودت کننده‌گان کندز در این رابطه به رادیو آزادی چنین گفت:

"از اثر جنگ‌ها بالاتر از ۸۰۰ خانواده از ساحاتِ مختلف کندز بی‌جا شدند و خانواده‌های که سروی شده‎اند برای بیش از ۸۰ خانواده بی‌جا شده کمک‌ صورت گرفته و به خانواده‌های متباقی هم کمک توزیع می‌گردد."

از سوی دیگر سفر محمد اکبری امر امنیت قوماندانی امنیه کندز به رادیو آزادی گفت که نیروهای دولتی در جریان عملیات "پامیر۱" سه قریه را از وجود عناصر ضد دولتی پاک‌سازی کرده و هنوز هم عملیات در منطقه جریان دارد.

وی افزود:

"قسمی‌که شما شاهد هستید ما در جریان این عملیات قریه‌جات پنجشیری‌قشلاق، قریه قوماندان سردار و قریه فیض محمد پاک‌سازی نمودیم و عملیات تصفیوی جریان دارد و نیروهای دولتی در حالت پیش‌روی هستند."

باید یادآور شده که این خانواده‌ها از قریه‌جات آلچین، تلوکه، اتمانزی‌ها، چپرمه، عرب‌ها، ورته‌بلاقی، حضرت سلطان، خواجه‌پاک، پنجشیری‌قشلاق، و ملا سردار مربوط شهر کندز بی‌جا شده‌اند و هم‌اکنون با انواع چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG