لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۸

سیگار: فساد و ضعف در سطح مدیریت، دلایل افزایش تلفات نیروهای افغان اند


یک نهاد نظارتی امریکایی در افغانستان می‎گوید، یکی از دلایل عمده افزایش تلفات نیروهای افغان، فساد در رهبری و مدیریت ضعیف است.

سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارش جدید اش که به کانگرس فرستاده گفته‎است، تلفات نظامی در افغانستان تکان دهنده‎است و یکی از دلایل آن فساد اداری و ضعف در مدیریت است.

در گزارش سیگار، سطح بی‌سوادی در نیروهای افغان و هم فرار ۳۵ درصدی این نیروها از صفوف اردو به‌حیث مشکلات عمده یاد شده‎اند.

این گزارش سیگار که به روز یکشنبه تکمیل و جزئیات آن امروز در رسانه‎ها منتشر شد، به تهدیدات دیگر امنیتی در افغانستان نیز اشاره کرده‎است.

واشنگتن پست می‎نویسد حکومت افغانستان در حالی بر ضد طالبان و گروه‎های دیگر تندرو مبارزه می‎کند که حمایت امریکا و اعضای دیگر ناتو ازین کشور نسبت به گذشته کاهش یافته‎است.

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید بعد از آن‌که مسئولیت‎های امنیتی به قوای افغان سپرده شد، تلفات نظامیان افغان افزایش یافته‎است.

این وزارت یکی از دلایل عمده این موضوع را حمایت قاچاقبران و استخبارات منطقه از مخالفین مسلح دولت خواند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع به رادیو آزادی گفت باوجود افزایش در تلفات قوای افغان به دفاع از کشور تعهد جدی دارند.

رادمنش: فشارها و تهدیدات بلند رفته‎اند.
رادمنش: فشارها و تهدیدات بلند رفته‎اند.

وی افزود:

"فشارها و تهدیدات بلند رفته‎اند. بناً این ساحه وسیع از جغرافیای افغانستان که مسئولیت‌اش به عهده ما قرار گرفت یقیناً فیصدی تلفات ما بلند رفت و حال امیدوار هستیم که جامعه افغانی بدانند که جنگی که راه اندازی شده به نیابت کشورهای دیگر و دستگاه‎های استخباراتی کشورهای دیگر و هم تروریستان بین‌المللی است. بناً ما مسئول حفظ حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور خود هستیم."

گزارش جدید سیگار در حالی به کانگرس امریکا فرستاده شده‎است که اداره این کشور روی پالیسی‌اش برای افغانستان غور می‎کند، آن‎هم در حالتی که طالبان مسلح تحرکات‌شان را شدت بخشیده‎اند.

در گزارش سیگار به این هم اشاره شده‎است که از جمله ۷۱ میلیارد دالر که از سال ۲۰۰۲ به این‌طرف برای بازسازی افغانستان کمک شده‎است ۶۱ فیصد آن برای تجهیز، آموزش و حمایت قوای دفاعی افغان به مصرف رسیده‎است.

در گزارش آمده‎است که این نیروهای دفاعی حال به سبب مشکلات داخلی با دشواری‎های جدی ناشی از ضعف در رهبری و فساد اداری مواجه‎اند.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان گفته‎است، زمانی‎که رهبری ضعیف باشد افراد پائین رتبه احساس درست مسئولیت نمی‎کنند و می‎گویند چرا باید کشته شوند؟

یک زخمی افغان
یک زخمی افغان

در گزارش سیگار گفته شده‎است که همین مسئله باعث آن شده که انگیزه نیروها کاهش یابد و بعضی مناطق از کنترول آن‎ها خارج گردد.

در گزارش سیگار آمده‎است که از سال ۲۰۰۱ به این‌طرف ۲۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان کشته شده‎اند ولی تعداد نظامیان کشته شده افغان تنها در سال ۲۰۱۶ بیشتر از دو چند این رقم بوده‎است.

در گزارش گفته شده که از ماه جنوری امسال تا ۲۴م فبروری یعنی در حدود کمتر از دو ماه، بیش از ۸۰۰ سرباز افغان کشته شده و بیش از ۱۳۰۰ تن آن‎ها جراحت برداشته‎اند.

در گزارش سیگار همچنان گفته شده‎است که افسران اردوی افغانستان حتی مواد خوراکه و وسایل دیگر عساکر را می‎فروشند.

جان سوپکو می‎گوید، حکومت افغانستان به کمک بعضی برنامه‌های که امریکا از آن حمایت می‎کند توانسته‎است اقداماتی ضد فساد را اتخاذ کند ولی این اقدامات اندک و ناچیز اند.

XS
SM
MD
LG