لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۵

حقوق‌بشر: ولایت ارزگان تنها ۷ مکتب فعال دارد


با مسدود بودن صدها مکتب در ارزگان هزاران کودک ارزگانی از درس و تعلیم محروم اند.

مسئولان اداره حقوق بشر ارزگان روز دوشنبه گفتند، روند آموزش در این ولایت کاملاً متوقف بوده و ارزگان تنها ۷ مکتب فعال دارد.

عبدالشکور روستایی سرپرست این اداره می‎گوید، در حال حاضر از جمله ۳۱۸ مکتب در شهر ترینکوت و ولسوالی‎های این ولایت، تنها ۷ مکتب فعال اند.

به‌گفته وی شاگردان ۳۱۱ مکتب دیگر از هشت ماه به این‌سو، از آموزش محروم اند.

روستایی: شاگردان ۳۱۱ مکتب دیگر از هشت ماه به این سو، از آموزش محروم اند.
روستایی: شاگردان ۳۱۱ مکتب دیگر از هشت ماه به این سو، از آموزش محروم اند.

وی افزود:

"ما در آغاز سال تعلیمی در ماه حمل امسال سروی را در باره وضعیت مکاتب در مرکز و ولایت ارزگان به راه انداختیم. سروی نشان داد که مکاتب مسلکی، معلم و کتاب حتی برای دوره ابتدایی وجود نداشت. برخی مکاتب به‌طور مثال لیسه ملالی از سوی پولیس چور و چپاول شده‎اند. ما این همه را با مقام ولایت و ریاست معارف شریک ساختیم. بر اساس این تحقیق تنها ۶ و یا ۷ مکتب فعال بوده و متباقی همه غیر فعال اند."

همزمان با این، نصیب‌الله وطنوال عضو پارلمان آموزشی جوانان نیز در مورد روند معارف در ارزگان ابراز نگرانی کرده و در صحبتی با رادیو آزادی گفت:

"اولادهای ما تباه می‎شوند، سبا روز که کودکان ما بزرگ شوند، بی‌سواد، بی‌تعلیم و بی‌کاره به بار می‎آیند و هیچ کار کرده نمی‎توانند. در آن وقت است که آن‎ها صرف با اشاره خارجی‎ها علیه مردم خود می‎جنگند. استخبارات خارجی به آسانی آن‎ها را استخدام کرده می‎توانند و آن‎ها در برابر برادران خود به سادگی می‎ایستند."

شاگردان یک مکتب
شاگردان یک مکتب

ریاست معارف ارزگان گزارش‎ها از ارقام مکاتب مسدود در این ولایت را نادرست می‎داند.

احسان‌الله ناشر رئیس معارف ارزگان می‎گوید، آن‎ها در حال حاضر با بزرگان قوم و موسفیدان محلاتی نا امن، در رابطه با فعال ساختن دوباره مکاتب کار می‎کنند.

وی افزود:

"مکاتب ما فعلاً در اثر جنگ مسدود اند. نه‌تنها که جنگ دلیل آن است، بلکه دیگر عوامل نیز شامل اند. اکنون صد مکتب ما مسدود می‎باشند. چنین مکاتبی هم داریم که اصلاً شروع به فعالیت نکرده‎اند. ارقام ارائه شده درست نیست."

ارزگان از جمله ولایات افغانستان است که به‌گفته مسئولان ۸۰ درصد مردم آن از نعمت سواد بی‌بهره‎ اند.

XS
SM
MD
LG