لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۶

رئیس "ISI" با مقامات ارشد افغان دیدار کرده‌است


ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که نوید مختار رئیس استخبارات پاکستان امروز به کابل آمده‌است.

سپیدار تائید می‌کند که نوید مختار با مقامات افغان روی مسایل مهم گفتگو کرده‌است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز سه شنبه به راد یوآزادی گفت:

"رئیس استخبارات پاکستان امروز به کابل آمده و با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه ملاقات کرده و روی موضوعات امنیتی بحث گردید."

منابع دولتی می‎گویند که نوید مختار رئیس استخبارات پاکستان امروز به کابل آمده‎است.

اما مشخص نیست که رئیس استخبارات پاکستان را درین سفر کی‌ها همراهی می‌کنند.

درین حال یک منبع معتبر حکومتی که نخواست نام‌اش ذکر شود به رادیو آزادی گفت که آقای مختار برعلاوه رئیس جمهور و رئیس اجرائیه با محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان و محمد معصوم ستانکزی رئیس عمومی امنیت ملی این کشور نیز دیدار می‎کند.

مقامات افغان همواره گفته‎اند که با خواست مکرر کابل، اسلام آباد مراکز تروریستان را در خاک اش بسته نمی‎کند و سیاست دوگانه را در قبال افغانستان در پیش گرفته‎است.
مقامات افغان همواره گفته‎اند که با خواست مکرر کابل، اسلام آباد مراکز تروریستان را در خاک اش بسته نمی‎کند و سیاست دوگانه را در قبال افغانستان در پیش گرفته‎است.

این منبع می‎گوید که مسایل امنیتی به‌خصوص چگونگی مبارزه با تروریزم از موضوعات اصلی دیدار میان مقامات افغان و رئیس استخبارات پاکستان است.

پیش از این یک هیئت پارلمان پاکستان روز شنبه به کابل آمد و با رئیس جمهور، رئیس اجرائیه، رؤسا و برخی از اعضای شورای ملی و برخی مقامات دیگر افغانستان گفت‌وگو کرد.

ایاز صادق رئیس پارلمان پاکستان در برگشت از کابل به اسلام‌آباد به خبرنگاران گفت که نتایج دیدارهای هیئت پاکستانی با مقامات افغان مثبت و سازنده بوده‎است.

وی همچنان گفته بود که بزودی نوید مختار رئیس «آی، اس، آی» یا استخبارات پاکستان به افغانستان می‎رود و تلاش می‎شود تا روابط میان دو کشور دوباره بهبود یابد.

رفت و آمد این مقامات پاکستانی در حالی به کابل آغاز شده‎است که روابط میان افغانستان و پاکستان در این اواخر به تیرگی گرائیده و کابل همواره انتقاد می‎کند که اسلام‌آباد در راستای مبارزه با تروریزم به‌گونه صادقانه عمل نمی‎کند.

مقامات افغان همواره گفته‎اند که با خواست مکرر کابل، اسلام‌آباد مراکز تروریستان را در خاک‌اش بسته نمی‎کند و سیاست دوگانه را در قبال افغانستان در پیش گرفته‎است.

هیئت پارلمانی پاکستان
هیئت پارلمانی پاکستان

اما پاکستان همیشه چنین اظهارات را رد کرده و گفته‎است که این کشور خود قربانی تروریزم است.

هیئت اداری مشرانو جرگه گفته‎است که قرار است بزودی یک هیئت شورای ملی افغانستان نیز به دعوت هیئت پارلمان پاکستان به اسلام‌آباد برود.

درین حال مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه در صحبت با رادیو آزادی تائید کرده‎است که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت به دعوت رئیس پارلمان پاکستان به آن‌کشور سفر خواهد کرد.

هرچند تا هنوز در مورد سفر آقای عبدالله به پاکستان جزئیات داده نشده اما کابل از اسلام‌آباد توقع دارد تا به تعهدات‌اش در برابر افغانستان صادقانه عمل کند و مراکز تروریزم را در آن کشور بسته کند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG