لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

وکلا: داعش پس از پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته یی، به قوت خود باقیست


شماری از نمایندگان ولایت ننگرهار در ولسی جرگه می‎گویند، داعش پس از پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته یی هم در این ولایت به قوت خود باقیست.

حضرت علی یکی از این نمایندگان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، داعش تلاش دارد تا در مناطق توره بوره مرکز ایجاد کند.

وی گفت، حالا داعش توانایی این را پیدا کرده تا از ولسوالی اچین بر ولسوالی چپرهار حمله کند.

حضرت علی: حالا به ولسوالی چپرهار آمده‎اند و برنامه ریزی دارند تا به مرکز اسامه بن لادن که در توره بوره بود بیایند.
حضرت علی: حالا به ولسوالی چپرهار آمده‎اند و برنامه ریزی دارند تا به مرکز اسامه بن لادن که در توره بوره بود بیایند.

وی افزود:

"داعشیان در همان خط اول که بمبارد می‎شوند بالای شان به گونه منظم حضور دارند و حالا به ولسوالی چپرهار آمده‎اند و برنامه ریزی دارند تا به مرکز اسامه بن لادن که در توره بوره بود بیایند و به زور خود باقی اند و قوت شان بیشتر شده‎است."

به گفته وی هرچند داعش تلفات سنگین را در جنگ‎های اخیر متقبل شده اما با آن هم از شدت جنگ این گروه کاسته نشده‎است.

سید اکرام یکی دیگر از نماینده‎های این ولایت هم در صحبت با رادیو آزادی گفته‎است، برای مبارزه با تهدیدهای داعش و دیگر گروه‎های مسلح مخالف دولت، ضرورت است تا جامعه جهانی بیشتر نظامیان افغان را تجهیز کند.

حدود بیست روز پیش مواضع داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار هدف بزرگترین بمب غیر هسته یی از سوی ایالات متحده امریکا قرار گرفت.

بر اساس آمارهای را که وزارت دفاع افغانستان به نشر رساند، درین حمله بمی نزدیک به ۱۰۰ داعشی کشته شده‎اند و به غیر نظامیان آسیب نرسیده‎است.

به گفته مقام‎های افغان، داعش در بیشتر بخش‎های اچین شکست خورده و برای نابودی این گروه، عملیات نظامی ادامه دارد.

در تازه ترین مورد، محمد نسیم سنگین قوماندان لوای چهارم قول اردوی ۲۰۱ سیلاب در شرق افغانستان به رادیو آزادی گفته‎است، نزدیک به صد داعشی از ولسوالی اچین وارد ولسوالی چپرهار شده‎اند که به زودی برای سرکوب شان عملیات راه اندازی خواهد شد.

اما وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده‎است که گروه داعش در افغانستان شکست خورده‎است.

وزیری: وشش می‎کنند که نشان دهند که در افغانستان فعال اند.
وزیری: وشش می‎کنند که نشان دهند که در افغانستان فعال اند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، داعش در آخرین روزهای تحرکاتش در افغانستان قرار دارد.

وی افزود:

"داعش کاملا در افغانستان شکست خورده و این روز های آخرش است و تحرکات آخرین اش است و کوشش می‎کنند که نشان دهند که در افغانستان فعال اند، شما می‎دانید که در ولسوالی‎های شینواری این‎ها (داعش) از بین رفته‎اند و چند گروه شان که در کوه‎ها مانده، عملیات جریان دارد و به این نزدیکی‎ها از بین خواهند رفت."

به گفته آقای وزیری، تعداد افراد داعش در گذشته در افغانستان تا سه هزار و پنجصد تن بود اما حالا شمار افراد این گروه ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن است.

سخنگوی وزارت دفاع همچنان می‎گوید، بدون ننگرهار در حال حاضر در هیچ ولایت دیگر این گروه فعالیت ندارد اما برخی از مقامات حکومتی گفته‎اند که این گروه در جوزجان و برخی مناطق دیگر نیز فعالیت دارد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG