لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

وزیر دفاع عربستان سعودی می‎گوید حاضر نیست با ایران وارد مذاکره شود


وزیر دفاع عربستان سعودی می‎گوید حاضر نیست با ایران وارد مذاکره شود.

شهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی که یکی از جانشین‎های احتمالی پادشاه عربستان هم می‎باشد در یک مصاحبه نادر تلویزیونی گفته‎است، هیچ امکان وجود ندارد که وی به دلیل تلاش‎های ایران شیعه برای داشتن کنترول در جهان اسلام، دیالوگی را با آن کشور آغاز کند.

وی گفت:

"من چگونه می‎توانم به یک تفاهم با کسی یا رژیمی دست یابم که عقیده بر اساس ایدیولوژی تندرو را، ترویج می‎کند."

او سوال کرد، نفع ما در چیست؟ چگونه به یک تفاهم دست یابم؟

تنش‎ها میان ایران و عربستان سال گذشته زمانی اوج گرفت که سعودی یک ملای شیعه را اعدام کرد.
تنش‎ها میان ایران و عربستان سال گذشته زمانی اوج گرفت که سعودی یک ملای شیعه را اعدام کرد.

محمد بن سلمان ۳۱ ساله که در سال ۲۰۱۵ از سوی پدرش شاه سلمان به حیث یکی از جانشین‎های احتمالی وی اعلان شد، در حال حاضر وزیر دفاع این کشور هم می‎باشد. وی بر جنگ یمن علیه ملیشه های حوثی حمایت شده از سوی ایران نیز نظارت دارد.

شهزاده محمد بن سلمان توافق و سازش با ایران را محال دانسته تاکید کرد که ایران تلاش دارد بر جهان اسلام کنترول داشته و دکترین شیعه اش را، جهت آماده گی برای برگشت امام محمد ال مهدی در جهان پخش کند.

وی گفت ما تهران را به چنین کار نمی‎گذاریم.

مسلمانان شیعه عقیده دارند که دوازدهمین و آخرین امام شیعه‎ها امام مهدی که هزار سال پیش مخفی شده، بر می‎گردد و قبل از ختم جهان، حاکمیت اسلامی را در دنیا برقرار می‎کند.

هردو جانب برای داشتن قدرت و نفوذ در جهان اسلام رقابت می‎کنند.
هردو جانب برای داشتن قدرت و نفوذ در جهان اسلام رقابت می‎کنند.

محمد بن سلمان گفت:

"ما می‎دانیم که هدف رژیم ایران این است به محل مقدس مسلمانان یعنی مکه مکرمه برسد و ما تا زمانی منتظر نمی‎نشینیم که جنگ به داخل عربستان سعودی برسد. ما کاری خواهیم کرد که جنگ در داخل ایران محدود بماند و به اینجا نرسد."

روابط میان تهران و ریاض از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ ایران به این طرف پرتنش بوده‎است و هردو جانب برای داشتن قدرت و نفوذ در جهان اسلام رقابت می‎کنند.

این رقابت در جنگ‎های نیابتی شرق میانه، هویدا است و دو کشور ملیشه‎های در حال جنگ برضد همدیگر را در سوریه، یمن، لبنان، بحرین و عراق حمایت می‎کنند.

تنش‎ها میان ایران و عربستان سال گذشته زمانی اوج گرفت که سعودی یک ملای شیعه را اعدام کرد که این مسئله منتج به حمله مظاهره چیان بر سفارت عربستان در تهران شده و دو کشور روابط دیپلوماتیک و تجارتی شان را قطع کردند.

زمانی‎که از شهزاده محمد بن سلمان در مورد حوثی‎های حمایت شده از سوی ایران در یمن سوال شد او گفت، آن‎ها می‎توانند در ظرف چند روز محو گردند، ولی به گفته وی عربستان نیروهای زمینی برای بازپسگیری پایتخت یمن و دیگر شهرهای بزرگ آنکشور نفرستاده‎است زیرا چنین اقدام می‎تواند منتج به مرگ هزاران عسکر سعودی و غیر نظامیان یمنی گردد.

شهزاده محمد بن سلمان گفت، زمان در دست ماست، تحمل در دست ماست و گزینه بهتر این است که جانب مقابل را با قطع اکمالات آن‎ها خسته بسازیم.

XS
SM
MD
LG