لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

ایروایشیا: انتخاب سخت امریکا در افغانستان


عدم موجودیت دیپلوماسی و همکاری دو عنصری اند که جنگ افغانستان را به شانزدهمین سال کشانیده‎است.

این مسئله را نشریه ایروایشیا ویو در مقاله تحت عنوان انتخاب سخت امریکا در افغانستان به قلم احسان محمد احراری به نشر رسانیده‎است.

به نوشته مقاله دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا می‎خواهد در کنار برنده شدن سریع در جنگ‎های خارجی کشورش روی شعار خود هم تمرکز کند که گفته بود امریکا اول، هم روی مسایلی وابسته به اقتصاد توجه کند که در نتیجه آن برای امریکایی‎های بیکار زمینه کار و اشتغال فراهم شود.

به باور نویسنده مقاله، تمرکز امریکا به شکست طالبان در افغانستان و یا تلاش‎های صلح این کشور می‎تواند امریکا را از تمرکز روی بحران‎های دیگر مانع شود.

احراری می‎نویسد مشکل جنگ‎های خارجی این است که آغاز آن ساده و ختم آن دشوار می‎باشد.

امریکا بعد از آغاز جنگ اش در عراق در سال ۲۰۱۳ درس عبرت گرفت ستراتیژی عملیاتی اش موفق شد ولی تغیر مثبت را در بر نداشت و بعد از سقوط رژیم طالبان در کابل، اردوی نیرومند امریکا در افغانستان با بن بست مواجه شده‎است.

نویسنده مقاله ایرو ایشیا ویو می‎نویسد که ایالات متحده از تجربه‎های جورج دبلیو بوش نیاموخت، بارک اوباما در سال ۲۰۱۱ نیروهایش را از عراق خارج کرد ولی به شکل تدریجی شماری را دوباره به آنکشور فرستاد.

امریکا و ناتو در پایان سال ۲۰۱۴ تمام نیروهای جنگی شان را از افغانستان کشیدند و مسئولیت‎ها را به قوای افغان سپردند.

با خروج این نیروها طالبان و داعش از موقع استفاده نموده شماری از مناطق را گرفتند.

مقامات امریکایی حال نگرانی دارند که که اگر از افغانستان رو بگردانند این کشور دوباره به لانه تروریستان مبدل خواهد شد.

فارن افیرز

نشریه فارن افیرز به استفاده مادر بمب‎ها علیه داعش و حمله اخیر طالبان بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ اشاره کرده و می‎نویسد، نه استفاده از بمب‎های بزرگ و نه هم حمله طالبان بر نمازگذاران می‎تواند حالات افغانستان را تغیر بدهد.

به نوشته نویسنده مقاله، رئیس جمهور ترمپ باید نقش امریکا در افغانستان را واضح بسازد.

به گفته مقاله، این دو حمله بزرگ نشان دادند که سیاستمداران امریکایی از افغانستان رو گشتانده‎اند.

به باور نویسنده مقاله فارین افیرز، به سوال‎ها در مورد آینده جنگ افغانستان باید پاسخ داده شود که کدام کارها را باید در کوتاه مدت و درازمدت در افغانستان انجام داد؟

XS
SM
MD
LG