لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

وزارت امور زنان: خانه‎های امن از سوی حکومت تمویل خواهند شد


عکس جنبه تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبه تزئینی دارد/ آرشیف

وزارت امور زنان​ افغانستان می‎گوید که خانه‎های امن درین کشور از سوی حکومت تمویل خواهد شد و درین راستا تلاش‎های این وزارت ادامه دارد.

سخنگوی وزارت زنان افغانستان این سخن را پس از آن به رادیو آزادی گفت که نگرانی‎های وجود دارد که با توجه به کاهش کمک‎های بین‌المللی، خانه‎های امن درین کشور بسته خواهند شد.

کُبرا رضایی سخنگوی وزارت زنان به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت این کشور در نظر دارد که خانه‎های امن را تمویل کند.

زنان افغان
زنان افغان

وی افزود:

"رئیس صاحب دولت وعده کرده‎است که کوشش می‎کنیم بودجه خانه‎های امن را از طریق بودجه دولت افغانستان تمویل کنیم و وزارت امور زنان هم درین زمینه چانه‌زنی‎ها و رأی‌زنی‎ها را با دولت دارد تا به یک نحوی این نگرانی کسانیکه در رأس خانه‎های امن قرار دارند رفع شود."

خانم رضایی افزود که در حال حاضر ۲۷ خانه امن در بیست ولایت افغانستان وجود دارند و ازین میان شش خانه امن در کابل موجود اند.

یکی ازین خانه‎ها در کابل از سال ۲۰۰۴ به این‌طرف از سوی مؤسسه امداد انسانی برای زنان و کودکان افغانستان یا «HAWCA» اداره می‎شود.

مینا سلطانی هماهنگ کننده پروژه خانه امن این مؤسسه به رادیو آزادی گفت که اگر تا سه ماه دیگر کمک مالی دریافت نکنند، این پروژه متوقف خواهد شد.

وی افزود:

"و درین مدت دونر یا کمک کننده که ما را حمایت می‎کند «UNWOMAN» بود و درین اواخر «یُو اِن وُمَن» برای ما گفت که شاید کمک خود را قطع کنیم و نتوانیم دوباره شما را حمایت کنیم. سپس ما به دونرهای دیگر درخواست کمک دادیم. اما درین مورد کدام کمک و همکاری خاصی نداشتیم و به این خاطر نگرانی ما این است که اگر تا سه ماه دیگر کمک دریافت نکنیم نشود که شلتر ما (خانه امن) بسته شود. فعلاً سه ماه کمک «یُو اِن» ملل متحد را داریم."

زنان افغان
زنان افغان

خانم سلطانی افزود که مؤسسه امداد انسانی برای زنان و کودکان افغانستان سالانه برای حدود سه صد زن سرپناه و مساعدت‎های حقوقی و اجتماعی را فراهم می‎کند.

به‌گفته وی در سال ۲۰۱۶ در حدود ۲۵۶ مورد از قضایای مربوط به خشونت‎های خانوادگی را حل و فصل کرده‎اند.

وی افزود:

"قضایای مختلف بوده، مثلاً خانم و شوهر خواهان طلاق بودند و از هم جدا شدند و اکثر قضایای که مثلاً نخواسته‎اند دوباره همرای خانواده یا شوهر خود یکجا شوند زمانی‎که آن‎ها از هم جدا شدند بر اساس خدمات اجتماعی که برای‌شان در شلتر (خانه امن) داشتیم آن‎ها را خودکفا ساختیم و خود شان توانسته اند که به پای خود ایستاد شوند و توانسته اند که برای خود یک درآمد داشته باشند."

در خانه‎های امن زنان و دخترانِ زندگی می‎کنند که در نتیجه خشونت‎های مختلف خانوادگی مجبور به ترک خانه‎های شان شده‎اند.

این عده از زنان و دختران از سوی وزارت امور زنان به خانه‎های امن معرفی می‎شوند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‎گوید که میزان خشونت‎ها علیه زنان درین کشور در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال قبل آن هشت اعشاریه شش درصد بیشتر بود.

بر اساس معلومات این کمیسیون، پارسال بیش از پنج هزار و پنجصد مورد خشونت علیه زنان را ثبت کرده‎است.

XS
SM
MD
LG