لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۷

اشرف غنی: برای تحکیم صلح گام بسیار بزرگی برداشته شد


گلبدین حکمتیار رهبرحزب اسلامی افغانستان چند ساعت پس از ورود‌ش به کابل در ارگ ریاست جمهوری از سوی شماری مقامات فعلی و سابق استقبال گردید.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور در نشست استقبالیه از آقای حکمتیار در کابل گفت که حکومت برای فراهم ساختن زمینه صلح برای مردم تعهد کرده بود و حالا برای تحقق این تعهد گام‌های بزرگ برداشته شده‌است.

غنی: این راه را تا تحقق صلح کامل در کشور ادامه خواهیم داد.
غنی: این راه را تا تحقق صلح کامل در کشور ادامه خواهیم داد.

او افزود:

"ما به ملت بزرگ افغانستان تعهد سپرده بودیم که زمینه تحقق صلح را فراهم می‌کنیم امروز گام بسیار بزرگی در این راستا برداشته شده و این راه را تا تحقق صلح کامل در کشور ادامه خواهیم داد."

آقای غنی می‌گوید که نیت خوب حکومت و حزب اسلامی هر دو طرف را به کامیابی رسانده‌‌است.

وی گفت که صلح با حزب اسلامی را تنها اجماع ملی برای صلح ثابت کرده می‌تواند اجماع که نشان می‌دهد که خشونت در افغانستان تکرار شدنی نیست.

رئیس جمهور غنی همچنان به طالبان مسلح هشدار داد که اگر به پروسه صلح یکجا نشوند منزوی خواهند شد.

وی افزود:

" اینجا یکبار دیگر بالای تمام مخالفان مسلح صدا می‌کنم که دیگر مخالفت صلح را نکنند زیرا صلح امر الهی است و جنگ راه حل نیست به مخالفان مسلح است که در گام بزرگ حزب اسلامی قدم گذاشته و برای هموار ساختن مشکلات کشور راه صلح و مذاکره را در پیش گیرند."

حکومت وحدت ملی و حزب اسلامی در ماه میزان سال گذشته توافقنامه صلح را امضا کردند و پس از گذشت هشت ماه به روز شنبه گذشته گلبدین حکمتیار در لغمان ظاهر شده و سخنرانی کرد.

همچنان حکمتیار روز یکشنبه در ولایت ننگرهار از سوی مقامات دولتی مورد استقبال قرار گرفته و چاشت روز پنجشنبه به کابل رسید.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در ارگ ریاست جمهوری در مراسم که به استقبال آمدنش به کابل در ارگ برگزار شده بود گفت که به‌خاطری مهار کردن خشونت‌ها در کشور با پروسه صلح یکجا شده‌است.

وی در سخنرانی‌اش در مورد برخی مشکلات در حکومت سخنرانی کرد اما گفت که نظام کنونی را به حیث یک حکومت می‌پذیرد و برای تقویت آن هرکس باید نقش خود را ادا کند.

وی همچنان بر برخی از احزاب و مردم که منافع شان را در جنگ جستجو می‌کنند صدا کرد که افغان‌ها را بگذارند تا مسیر شان‌را خود انتخاب نمایند.

آقای حکمتیار گفت که باید بالای ایران و پاکستان نیز فشار وارد گردد تا در مورد افغانستان یک سیاست جدید را در پیش گیرند.

آقای حکمتیار می‌گوید که وی همراه با خانواده‌اش به کابل آمده است.
آقای حکمتیار می‌گوید که وی همراه با خانواده‌اش به کابل آمده است.

وی گفت:

"دوستان و احزاب که با ایران تعلقات نیک دارند در کنار آن‌ها مشترکاً از ایران می‌خواهیم که دیگر از مداخله در امور افغانستان خود داری کند از کسانی‌که با پاکستان نیز تعلقات نیک دارند اگر حرف ما را می‌شنوند و حرف بالای شان تاثیر دارد به پاکستان بگویند که دیگر بس است و در ارتباط به افغانستان یک سیاست جدید را در پیش گیرد."

وی گفت که هرچند برخی ملاحظات در مورد قانون اساسی دارد اما بخاطر ثبات در کشور این قانون را پذیرفته‌است.

در عین حال وی خواست آن‌های را بر جا ندانست که قانون اساسی کنونی باید تعدیل شده و در کشور حکومت پارلمانی به وجود آید.

وی گفت که نظام پارلمانی با شرایط کنونی در افغانستان مطابقت ندارد و حکومت ائتلافی نیز در افغانستان ناکام است.

آقای حکمتیار می‌گوید که وی همراه با خانواده‌اش به کابل آمده و از دیگر رهبران نیز تقاضا کرد که خانواده‌های شان‌را به کشور برگردانند و افغانستان را هم خانه وهم گور شان بدانند.

آقای حکمتیار در این نشست گفت که برای تأمین عدالت در کشور به یک محکمه مستقل و حکومت مقتدر نیاز است.

وی افزود:

"من نه مطالبه محکمه جنایت کاران جنگی را کرده‌ام و نه کسی را بنام جنایت کار جنگی یاد کرده‌ام مطالبه بخاطری نمی‌کنم که این وقت اش نیست چنین محکمه وجود ندارد که جنایت کاران جنگی را محکمه کند و متاسفانه حکومت حالا در آن موقعیت است که با آن‌ها حسابات خود را تصفیه کند."

آقای حکمتیار برطالبان مسلح نیز صدا کرد که برای ختم بهانه برای بیرون شدن خارجی‌ها از کشور با پروسه صلح حکومت یکجا شوند.

در مراسم استقبالیه از حکمتیار صدها تن از طرفداران وی و مقامات بلند پایه نظام کنونی و گذشته شرکت داشتند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، رهبران پیشین جهادی، و شماری از نمایندگان احزاب سیاسی نیز در سخنرانی‌های شان آمدن گلبدین حکمتیار به کابل را گام مهم خواندند اما همه بر طالبان مسلح صدا کردند که از طریق گفتگوهای بین الافغانی به صلح حاضرشوند تا از سوی همه افغان‌ها استقبال شوند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG