لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۴

فارن افیرز: ترمپ باید نقش ایالات متحده را در افغانستان واضح سازد


تعدادی زیادی از روزنامه های غربی با اشاره به حمله انتحاری اخیر در شهر کابل که در نتیجۀ آن هشت تن کشته و ۲۸ تن زخمی شدند، در مورد وضعیت امنیتی افغانستان، شدت حملات طالبان و شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در این‌کشور گزار‌ش‌ها و مقالات تحلیلی را به نشر رسانیده‌اند.

نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز تحت عنوان "حمله انتحاری بالای قطار نیروهای امریکایی هشت افغان را در کابل به قتل رسانید" نیز مقاله به نشر رسانیده، در بخشی از آن می‌نویسد، چیزی که خشونت‌ها را مغلق تر و پیچیده تر می‌سازد، ترس و هراسی است که مقامات افغان و امنیتی غربی در مورد احتمال همگرایی و نزدیکی برخی عناصر طالبان با شورشیان گروه داعش ابراز می‌کنند.

روزنامه نیویارک تایمز در اشاره به حمله اخیر در کابل به نقل از مقامات می‌نویسد، حملات در مناطق مرکزی شهرها، بطور خاص نشانۀ شبکه حقانی محسوب می‌شود که بخشی از رهبری شورای طالبان به شمار می‌آید و از پاکستان عمل می‌کند.

فارن افیرز

نشریه فارن افیرز چاپ امریکا نیز با اشاره به وضعیت امنیتی افغانستان تحت عنوان "دستخوش توفان در افغانستان، دونالد ترمپ باید نقش ایالات متحده را در این کشور واضح سازد" می‌نویسد، یک بمب بزرگ، جنگ در افغانستان را تغییر نداد. همچنان حملۀ بزرگ طالبان بالای عساکر افغان در حالیکه تازه نماز شان را تمام کرده بودند، این جنگ را تغییر نداد. حملۀ که به گفته مقامات تابوت برای اجساد قربانیان آن کفایت نمی‌کرد.

به نوشته نشریه فارن افیرز، اما این دو رویداد بطور مشترک وسیعاً جنگی را نشان می‌دهد که سیاستمداران امریکایی در مورد آن تجاهل نموده، از توجه مردم دور مانده‌است.

نشریه فارن افیرز می‌نویسد، اینک به خاطر نیروهای امریکایی که در افغانستان می‌جنگند، باید به پرسش‌های عاجل کوتاه مدت و درازمدت این جنگ برای مردم امریکا که این جنگ را تمویل می‌کنند و نیروهای افغان که به خاطر دفاع از کشورشان کار می‌کنند، پاسخ داده شود.

تعدادی از روزنامه‌های غربی هم به آخرین عکس هیلدا کلایتون (Hilda Clayton) فوتو ژورنالیست نظامی زن که به تازگی در مجلۀ ملیتری رویو چاپ شده‌است توجه نموده، گزارش‌های را به نشر رسانیده‌اند.

در این عکس هیلدا کلایتون، لحظاتی را تصویر برداری کرده‌است که خودش در نتیجۀ انفجار یک مرمی هاوان در افغانستان کشته می‌شود. این عکس حدود چهار سال قبل توسط هیلدا کلایتون گرفته و به تازگی چاپ شده‌است.

به نوشتۀ مجله ملیتری رویو، مرگ هیلدا کلایتون بطور سمبولیک نشان دهندۀ آنست که چطور زنان در کنار همترازان مرد شان در جریان آموزش‌های نظامی و شرایط رزمی به شکل رو به افزایش در معرض شرایط خطرناک قرار می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG