لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

گوترس از توافق‌نامۀ ایجاد مناطق امن در سوریه محتاطانه استقبال کرد


آنتونیو گوترس سرمنشی ملل متحد روز پنجشنبه در یک اعلامیه از موافقتنامۀ استقبال کرده‌است که به اساس آن برای محافظت مردم مناطق امن در سوریه ساخته می‌شود.

سازمان ملل متحد امیدوار است که مراحل عملی ایجاد این مناطق در سوریه آغاز شود.

آنتونیو گوترس سرمنشی ملل متحد
آنتونیو گوترس سرمنشی ملل متحد

بیانات گوترس در یک اعلامیه سخنگوی وی ستیفن دوجاریک به نشر رسیده و دوجاریک همچنان گفته است که سرمنشی ملل متحد از ممنوع شدن استفاده هر نوع اسلحه از جمله حملات هوایی که سبب مرگ و میر انسان‌ها می‌شود حمایت کرده، اما به گفته او این موافقتنامه نباید مردم سوریه را از حق پناهجویی محروم نماید.

به اساس این موافقتنامه کار ایجاد ساحات امن در چهارم جون آغاز می‌شود.

نظر به این توافق‌نامه، در سوریه آتش بس برقرار می‌شود و پرواز طیارات در فضای سوریه ممنوع خواهد بود و تأکید می‌شود که کمک‌های بشری به مناطق آسیب دیده به زودترین فرصت مهیا شود و زمینه برای برگشت مهاجرین مساعد گردد.

ستیفن دی میستورا نماینده خاص سازمان ملل متحد برای سوریه دیروز در آستانه پایتخت قزاقستان بعد از مذاکرات در مورد سوریه به خبرنگاران گفت که به اساس این موافقتنامه در چهار منطقه خشونت کاهش می‌یابد و به گفته او این یک پیشرفت مهم می‌باشد.

وی افزود:

"امروز چهارم ماه می ما شاهد یک تعهد برای برداشتن یک گام مثبت و خوب به هدف کم کردن خشونت در سوریه می‌باشیم."

نماینده روسیه در مذاکرات صلح سوریه گفته است به اساس موافقتنامۀ که بین روسیه، ایران و ترکیه امضا شد، مناطق امن در نزدیکی ساحات پرواز طیاره‌های امریکایی خواهد بود.

در این موافقتنامه پیشنهاد شده‌است که در مناطق شمالی، مرکزی و جنوبی سوریه جای که از سال ۲۰۱۱ به اینسو بین قوای رژیم بشار الاسد و مخالفینش درگیری‌ها جریان دارد، ساحات امن ایجاد شود.

در جنگ سوریه تا حال چهار صد هزار نفر کشته شده‌اند.

پیشنهاد تشکیل ساحات امن در سوریه از سوی روسیه که خودش از رژیم بشارالاسد حمایت می‌کند صورت گرفت.

ایران که آن هم حامی رژیم اسد می‌باشد از ایجاد ساحات امن در سوریه حمایت کرده‌است.

ایالات متحده می‌گوید، از هرنوع تلاش برای حل بحران سوریه استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا هیدر ناورت در یک اعلامیه گفته است با در نظر داشت ناکامی موافقتنامه‌های قبلی از احتیاط کار گرفته شود چون ایران هم یکی از ضمانت کنندگان آن می‌باشد و فعالیت‌های ایران در سوریه برای افزایش خشونت بوده‌است. به گفته او دخالت ایران نه تنها که جنگ سوریه را کاهش نداده بلکه حمایت بی‌دلیل آن از رژیم سوریه سبب افزایش مصیبت مردم سوریه شده‌است.

در مورد ایجاد مناطق امن در سوریهروز دوم ماه می رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ تلیفونی صحبت کردند.

ایجاد مناطق پیشنهادی امن که مردم جنگ زده سوریهبه آن امید بسته اند توسط پوسته‌های محافظت می‌شوند که در آن‌ها سربازان رژیم و مخالفین آن جابجا خواهند شد و سربازان خارجی هم به حیث ناظر در این مناطق حضور خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG