لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

گاردین: تأثیر مادر بمب‌ها خیلی کمتر از آن بوده‌ که انتظار می‌رفت


جینز

نشریه جینز که خبرهای اردوی امریکا را به نشر می‌رساند در شماره اخیر خود نوشته است که با وجود حمله بزرگ هوایی بر مراکز گروه موسوم به دولت اسلامی در ولایت ننگرهار، شاخه ولایت خراسان این گروه در افغانستان هنوز فعال می‌باشد.

به نوشته نشریه استفاده از بزرگترین بمب غیر اتمی البته یک پیروزی تاکتیکی بود ولی نتوانست کمر گروه ولایت خراسان را بشکند. با وجود تلفات سنگین، این گروه توانسته است مرکز خود را در این منطقه حفظ نماید زیرا قوای زمینی نمی‌تواند به این مناطق صعب العبور بروند.

از سوی دیگر گروه موسوم به دولت اسلامی در مناطق اطراف ولایت ننگرهار در بخش استخدام افراد سهولت‌های دارد و می‌تواند با گروه‌های تندرو دیگر از انعطاف پذیری کار گرفته و به فعالیت خود ادامه بدهد.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا هم نوشته است که این حمله امریکا یک پیروزی تاکتیکی بود و این سوال‌ها را ایجاد کرده‌است که چرا امریکا در آغاز تصمیم برای استفاده این بمب بزرگ گرفت؟

به نوشته روزنامه اکنون حتی در بین قوای نظامی خود امریکا در مورد مؤثریت این بمب سوال‌ها پیدا شده‌است.

مقامات افغان گفته اند که در این حمله ۹۴ جنگجوی گروه داعش کشته شده و به افراد ملکی آسیب نرسیده‌است.

امریکا این بمب به نام مادر بمب‌ها را در ۱۳ اپریل بالای قریه اسدخیل ولسوالی اچین ننگرهار استفاده کرد.

اما به نوشته گاردین در تحقیقات نو معلوم شده‌است که تأثیر و ضربه این بمب خیلی کمتر از آن بوده‌است که انتظار می‌رفت.

گاردین از قول انستیتوت مطالعات جغرافی السیس که توسط ستلایت و کمره‌های سه بعدی از منطقه فلمبرداری کرده و در باره تأثیرات این بمب تحقیق نموده‌است می‌نویسد که گفته است در شعاع ۱۵۰ متر ۳۶ بنا و ۶۹ درخت از بین رفته اند.

این با معلومات منابع محلی تفاوت دارد که گفته اند تا فاصله سه کیلومتری خانه‌ها ویران شده‌اند.

از سوی دیگر به نوشته گاردین یکی از اهداف حمله امریکا بر این تونل‌ها و مراکز گروه داعش این بود که باشندگان اصلی این منطقه دوباره به محل خود برگردند، ولی وضعیت در اینجا متشنج است و جنگ‌ها هنوز خاتمه نیافته اند.

حکومت امریکا تا حال در مورد خسارات و تلفات دقیق این حمله معلومات نداده است.

در پاسخ به اینکه چرا قوای امریکا تا حال ارقام را در این رابطه به نشر نرسانده است، سخنگوی نظامی امریکا در افغانستان گفته است که این منطقه خطرناک می‌باشد و قوای امریکا مصروفیت‌های بهتر و مهمتر از این دارند که باید انجام بدهند.

XS
SM
MD
LG