لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۳

افزایش جنگ در شمال افغانستان ولسی جرگه را نگران ساخته‌است


شدت نبرد در چندین ولایت شمال شرق به‌خصوص بدخشان و کندز نگرانی های جدی را میان نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه برانگیخته و این نمایندگان می‌گویند، هم اکنون چندین پوسته امنیتی در ولسوالی‌های خان آباد و قلعه زال ولایت کندز در محاصره طالبان قرار دارند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه نیز این نگرانی‌ها را تائید می‌کند و در نشست عمومی روز شنبه این جرگه، نبرد در بدخشان، کندز و دیگر ولایات شمال شرق کشور را نگران کننده خواند.

ابراهیمی: نبرد در بدخشان، کندز و دیگر ولایات شمال شرق کشور نگران کننده‌ می‌باشد
ابراهیمی: نبرد در بدخشان، کندز و دیگر ولایات شمال شرق کشور نگران کننده‌ می‌باشد

او افزود:

"امروز از هر چیز دیگر کرده امنیت برای ما اولویت دارد، نیاز اساسی ما امنیت است، جنگ ما در بدخشان، کندز و دیگر ولایات شمال که بیشتر از هر زمان دیگر نگرانی مردم را بیشتر ساخته است، در کنار این‌که نیروهای امنیتی‌ما را که در برابر تروریزم جهانی می‌رزمند می‌ستایم، هرچه عاجل اوضاع افغانستان به بررسی گرفته شود."

از سوی دیگر شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه می‌گویند، نیروهای امنیتی افغان با تجهیزات اندک در برابر مخالفان مسلح دولت در این ولایات ایستادگی می‌کنند.

کمال صافی یکی از نمایندگان کندز در ولسی جرگه گفت که در نتیجه درگیری‌ها در ولسوالی‌های خان آباد و قلعه زال کندز، صدها خانواده مجبور به ترک خانه های‌شان شده‌اند و شماری از کودکان و زنان در بدترین حالت قرار دارند.

به دنبال این نگرانی‌ها،باشندگان کندز به خبرنگار رادیو آزادی گفته اند که طالبان مسلح دیروز بازار آق تیپه ولسوالی قلعه زال این ولایت را تصرف کرده‌اند و به گفته آن‌ها شاهراه کندز- تخار به‌دنبال درگیری میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح از دیروز به اینسو به‌روی رفت و آمد بسته شده‌است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان با فرستادن اعلامیه گفته است که ولسوالی قلعه زال را تصرف کرده‌‌ و تلفات به نیروهای دولتی افغان وارد کرده‌اند ادعای که از سوی وزارت دفاع افغانستان رد شده‌است.

نگرانی‌ها از شدت جنگ نیروهای امنیتی و طالبان تنها در کندز خلاصه نمی‌شود، بلکه نمایندگان مردم بدخشان در ولسی جرگه می‌گویند از یک هفته به اینسو طالبان می‌کوشند تا بخش‌های از ولسوالی‌های این ولایت را زیر اداره شان در آورند.

نیلوفر ابراهیمی یکی از این نمایندگان می‌گوید:

"در جنگ بدخشان حکومت مرکزی ناتوان است چرا که جنگ بدخشان جنگ افغانسان نیست، بلکه جنگ قاچاقچی‌ها در منطقه است، با جنگ منطقه نباید بازی موش و پشک را انجام داد، سقوط بدخشان سقوط شمال و افغانستان است و حکومت باید پایگاه‌های دومی در مناطقی که زیر تهدید دشمن است ایجاد کند."

پیش از این برخی از اعضای شورای ولایتی کندز نیز گفته اند که ولسوالی قلعه زال بدست طالبان مسلح سقوط کرده‌است.

اما پاسخ وزارت دفاع افغانستان به این نگرانی‌ها چه است؟

دولت وزیری سخنگوی این وزارت سقوط ولسوالی قلعه را رد می‌کند و می‌گوید نیروهای امنیتی در این ولسوالی حضور دارند و عملیات تصفیه‌یی را آغاز کرده‌اند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

او افزود:

"ما در تمامی کشور به خصوص در آن بخش‌های که اوضاع امنیتی خوب نیست و تهدیدهای امنیتی بلند است، عملیات های تعرضی و برنامه ریزی شده را راه اندازه کرده‌ایم و به پیش می‌بریم، در یک هفته گذشته تلفات زیادی را بر دشمن وارد کرده‌ایم."

با آنکه وزیری از سرکوب طالبان و دیگر جنگجویان در ولایات کشور سخن می‌زند و می‌گوید به مخالفان مسلح دولت اجازه داده نخواهد شد تا از راه جنگ به اهداف شان دست یابند، اما شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه می‌گویند، اگر به اوضاع این ولایات به خصوص بدخشان و کندز توجه نشود، پیامد آن برای دیگر ولایات شمال نیز خطرناک خواهد بود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG