لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

مقامات: ۲۶ مخالف مسلح در شاهراه کندز-تخار کشته شدند


مقام‌های امنیتی کندز می‌گویند که در مدت سه روز از اثر درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت در مسیر شاهراه کندز-تخار ۲۶ تن از مخالفان مسلح حکومت کشته و ۱۷ تن دیگر شان زخمی شده‎اند.

عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیه کندز می‌گوید که نیروهای دولتی به هدف باز نمودن شاهراه عمومی کندز-تخار عملیات نظامی‌شان را نیز آغاز کرده‎اند.

حمیدی گفت که در مسیر این شاهراه پوسته‌های امنیتی را اکمال کرده‎اند و نیروهای کمکی نیز در پوسته‌ها جابه‌جا شده‎‎اند.

حمید: وضعیت شاهراه خوب است.
حمید: وضعیت شاهراه خوب است.

وی افزود:

"وضعیت شاهراه خوب است پوسته‌های امنیتی را اکمال کردیم. دشمن حملات قوی را انجام دادند اما حملات‌شان دفع شده تلفات سنگین دادند. شاهراه سقوط نکرده است."

وی همچنان بیان نمود که این شاهراه هنوز هم به علت تهدیدات امنیتی به روی ترافیک مسدود است، اما وی علاوه کرد، عملیات نظامی را به هدف باز نمودن این شاهراه از وجود طالبان مسلح آغاز کرده‎اند.

قوماندان امنیه کندز افزود که به‌خاطر بازپس‌گیری ولسوالی قلعۀ‌زال آمادگی کامل دارند و نیروهای تازه‌نفس را نیز به منطقه اعزام کرده‎اند.

اما آقای حمیدی در مورد تلفات نیروهای دولتی و افراد ملکی چیزی نگفت.

از سوی دیگر غلام ربانی ربانی عضوی شورای ولایتی کندز، مقام‌های محلی این ولایت را عامل تمامی ناامنی‌ها و نا هنجاری‌های موجود در کندز می‌خواند.

شهر کندز
شهر کندز

وی افزود:

"مقام‌های محلی کندز ساحاتِ که در ۵ کیلومتری و ۶ کیلومتری شهر کندز بودند تصرف نکرده، اما با گرم شدن هوا طالبان مسلح که در فاصله ۱۰۰ متری و ۲۰۰ متری شاهراه قرار داشتند برآمدن اول راه را قطع کردند که به نیروهای دولتی کمک نرسد و بعدش شماری از پوسته‌ها را گرفتند."

اما مسدود شدن شاهراه کندز-تخار و سقوط ولسوالی قلعۀ‌زال باشنده‌گان شهر کندز را نیز نگران ساخته‎است.

باید یادآور شد که ولایت کندز دارای ۹ واحد اداری است، اما هم‌اکنون چهار واحد اداری این ولایت قلعۀ‌زال، گل‌تپه، کل‌باد و آقتاش تحت اداره مخالفان مسلح حکومت قرار دارند.

از جانبِ دیگر ذبیح‌الله مجاهد که خود را سخنگوی گروه طالبان مسلح معرفی می‌کند، این ادعای مقام‌های امنیتی کندز را رده کرده می‌گوید که در مسیر شاهراه کندز-تخار ۸ پوسته امنیتی را طالبان مسلح تصرف کرده‎اند و هنوز هم در کنترول آنان قرار دارند و ادعا دارد که به نیروهای دولتی تلفات نیز وارد کرده‎اند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG