لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

فرانسویان در انتخابات سرنوشت‌ساز شان مصروف رأی‌دهی اند


مردم فرانسه امروز در انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست جمهوری رأی می‎دهند.

در حالی‎که نامزد میانه‌رو امانویل مکرون از اتحادیه اروپا پشتیبانی می‎کند رقیب ملی‌گرای افراطی وی مارین لوپن با موضع‌گیری سختگیرانه در مورد مهاجرین طرفدار خارج شدن ازین اتحادیه می‎باشد.

رأی‌دهی که ساعت شش صبح به وقت محلی آغاز شد در اکثریت مناطق تا ساعت پنج عصر ادامه خواهد یافت.

آقای مکرون و خانم لوپن بعد از این‎که در انتخابات بیست و سوم اپریل احزاب سیاسی عمدۀ فرانسه در مقابل ملی‌گرایان شکست خوردند به دور دوم راه یافتند.

یک مرکز رای دهی
یک مرکز رای دهی

مبارزات انتخاباتی شاهد حملات لفظی تندی میان این دو رقیب بود.

خانم لوپن ۴۸ ساله، رقیب خود آقای مکرون ۳۹ ساله را یک شخص نخبه‌گرا معرفی کرده که در مورد اسلام‌گرایان تندرو و تهدیدهای دیگر به دولت فرانسه بگفتۀ وی موضعگیری نرم دارد.

مارتین میشیلوت معاون رئیس انستتیوت ایوروپیوم برای پالیسی‎های اروپایی درین مورد به رادیو آزادی گفت:

"یگانه پالیسی خانم لوپن اینست که به آقای مکرون صدمه برساند و از او یک تصویر ارائه کند که وی گویا یک نامزد جهانگرا می‎باشد که روش و پالیسی‎های او برای فرانسه خطرناک است."

نظرسنجی اخیری‎که در روز پایان مبارزات انتخاباتی نشر شد نشان داد که آقای مکرون، بانکدار و سرمایه‌گزار سابق از رقیب خود ۶۲-۳۸ فیصد جلو می‎باشد.

مارتین میشیلوت کارشناس مسایل سیاسی می‎گوید جلو بودن آقای مکرون نشان می‎دهد که رقیب وی نتوانست رأی دهنده‌گان را به نظریات خود قانع سازد.

امانویل مکرون در مناظرۀ هفتۀ گذشته رقیب خود را یک کاهن نشر کنندۀ ترس و رعب خواند.

روزنامه لوموند این مناظره را شدید و سر تا پا خشونت‌بار عنوان کرد.

خانم لوپن وقتی متهم شد که در مناظره بیش از حد عاطفی و احساساتی بود به رادیوی «RTL» گفت که کلمات وی جز انعکاس دهندۀ خشم وغضبی‎که در فرانسه انفجار خواهد کرد چیزی دیگری نبود.

دو کاندید پیشتاز
دو کاندید پیشتاز

خانم لوپن حزب جبهۀ ملی را که پدر او تأسیس کرده‎است رهبری می‎کند، طرفدار ترویج فرانک فرانسوی به جای یورو است.

او گفته‎است که یورو پول بانکداران بوده و پول مردم نیست.

ولی آقای مکرون پالیسی رقیب خود در مورد یورو را یک سخن پوچ و مهمل بزرگ در برنامۀ خانم لوپن عنوان کرده‎است.

این دو نامزد ریاست جمهوری فرانسه در بارۀ مسایل خارجی نیز باهم اختلافات عمیق دارند.

کارشناس سیاسی مارتین میشیلوت می‎گوید خانم لوپن خواستار همکاری نزدیکتر با روسیه در مبارزه علیه تروریزم و امور شرق میانه خواهد شد و در مذاکرات سیاسی با ایران را خواهد گشود که چنین روش با اهداف امریکا کاملاً در تضاد است و امکان دارد منجر به بر خورد با دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا شود.

آقای میشیلوت می‎افزاید که خانم لوپن فرانسه را از قوماندانی پیمان ناتو خارج خواهد ساخت و در کل عملیات نظامی فرانسه در افریقا را نیز خاتمه خواهد بخشید.

ولی امانویل مکرون سیاست‎های رئیس جمهور کنونی فرانسو اولاند را ادامه خواهد داد.

وی در حکومت فعلی به حیث وزیر اقتصاد کار کرده‎است.

در نتیجه این انتخابات مشخص خواهد شد که این کشور وضعیت خود چون یک عضو رهبری کننده اتحادیه اروپا را حفظ می‎کند یا ازین اتحادیه خارج می‎شود.

آقای مکرون که در دور اول انتخابات از رقیب خود ۲۴ تا ۲۱ فیصد جلو بود و حزب آن مارش یا به پیش را رهبری می‎کند روسیه را متهم ساخته که با حملات سایبری در امور ستاد انتخاباتی او مداخله کرده‎است.

ستاد مبارزات انتخاباتی آقای مکرون به رسانه‌های روسی چون آر تی وسپوتنیک اجازه پوشش نداده و آن‌ها را به نشر اخبار جعلی متهم ساخته است.

اما مسکو این اتهامات را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG