لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۷

هیئت اداری ولسی جرگه سفر وزیر خارجه ایران را به کابل نمایشی می‌داند


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان سفر وزیر خارجه ایران به کابل را نمایشی دانسته می‎گوید که عملی نشدن تعهدات گذشته مقامات این کشور، اعتماد را از بین برده‎است.

عرفان‌الله عرفان نائب منشی این جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که نیاز است تا ایران نگرانی‎های موجود افغان‎ها در خصوص این کشور را رفع کرده و در زمینه اقدامات عملی نماید.

عرفان همچنان گفت ایران باید در مورد نگرانی‎های که در مورد آن کشور نزد افغان‎ها به میان آمده پاسخ دهد.

وی گفت که اکنون افغان‎ها تنها به حرف باور ندارند.

عرفان: امیدوار هستیم که با آمدن وزیر خارجه ایران به کابل موضوعات مطرح شود که تشریفاتی نباشد.
عرفان: امیدوار هستیم که با آمدن وزیر خارجه ایران به کابل موضوعات مطرح شود که تشریفاتی نباشد.

نائب منشی این جرگه افزود:

"متأسفانه آن چنانکه توقع می‎رفت کار برای آوردن صلح و مبارزه با تروریزم و قاچاق مواد مخدر در افغانستان همکاری صادقانه با ما صورت نگرفته‎است ما امیدوار هستیم که با آمدن وزیر خارجه ایران به کابل موضوعات مطرح شود که تشریفاتی نباشد و در عمل اقدام شود."

جواد ظریف وزیر خارجه ایران صبح روز یکشنبه به هدف دیدار با مقامات افغان، به کابل آمد.

وی در نشست خبری مشترک با همتای افغان‌اش روی مبارزه مشترک علیه تروریزم و افراطیت تأکید کرد و گفت که ایران از افغانستان حمایت می‎کند.

آقای ظریف گفته‎است که ایران در بخش مدیریت آب، ترانزیت، اقتصاد و بخش‎های انکشافی با افغانستان همکاری خواهد کرد.

این سفر وزیر خارجه ایران در حالی به افغانستان صورت می‎گیرد که تهران پیش از این از سوی شورای ملی افغانستان به حمایت از طالبان مسلح، فرستادن افغان‎ها به جنگ سوریه، ایجاد مشکلات در خصوص بندهای آب و برخی موضوعات دیگر متهم شده‎است.

عبدالرؤف جرأت آگاه مسایل سیاسی می‎گوید که ایران این نگرانی‎ها را درک کرده و به‌گفته وی برای حفظ منافع‌اش خواسته تا وزیر خارجه‌اش را به کابل بفرستد.

جرأت افزود:

"رقابت ایران و عربستان سعودی در منطقه از مشکلاتیست که ایران به شکل از اشکال می‎خواهد که روابط‌اش را با افغانستان بهبود بخشد و برای این‎که همه این اتهامات و ادعاها رد شود و در مجموع تلاش دارد برای تأمین منافع‌اش این چنین سفرها را داشته باشد تا در آن منافع آنان هم تأمین شود و اتهامات که به آن کشور وارد شده‎است نیز از بین برود."

وزیر خارجه ایران هفته گذشته از پاکستان نیز دیدار کرد و آقای جرأت این سفرها را در سطح منطقه مثال برخی تغییرات عنوان می‎کند.

اما این‎که با چنین سفرها واقعاً تغییراتی در سطح منطقه به میان خواهد آمد و یا هم به باور برخی از اعضای ولسی جرگه حرکات نمایشی بیش نیست این را گذشت زمان مشخص خواهد ساخت.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG