لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

سرنوشت: سیاست افغانستان در قبال ایران هنوز هم واضح نیست


روزنامه‎های چاپ امروز کابل در شماره‎های امروزی شان روی روابط افغانستان با کشورهای همسایه تمرکز نموده‎اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در مورد سفر جواد ظریف وزیر خارجه ایران به افغانستان مطلبی را به چاپ رسانیده‎است و گفته شده که مقامات افغان با آقای ظریف روی کدام مسایل گفتگو نموده‎اند؟

در ادامه مطلب آمده‎است که سیاست افغانستان در قبال پاکستان تا اندازه روشن است ولی در قبال ایران هنوز هم واضح نیست.

نویسنده می‎نگارد که سیاستمدران افغان همیشه در مورد مداخله ایران در امور افغانستان خاموشی اختیار نموده‎اند و نه تنها این‎که سیاست واضح در مورد ایران وجود ندارد بلکه از مداخلات اش هم چشم پوشی صورت می‎گیرد.

در ادامه آمده‎است که مداخله ایران تنها از زاویه نظامی نه بلکه از زاویه فرهنگی هم می‎باشد و باید به ایران پیام واضح داده شود و در مورد مداخلات ایران به سطح بین المللی صدا بلند شود.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد سرمقاله اش را در مورد مداخلات پاکستان اختصاص داده‎است.

در سرمقاله آمده‎است که پاکستان بخاطر بقا خودش بحران و جنگ در افغانستان را دامن می‎زند و هیچ وقت نمی‎خواهد تا افغانستان انکشاف نماید و با کشورهای بزرگ به مانند امریکا، کشورهای اروپایی، چین، روسیه و هند روابط حسنه و خوب داشته باشد.

سرمقاله نویس اظهارات اخیر خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان را نادرست دانسته که گویا جنگ در چمن میان نیروهای افغانی و پاکستانی از سوی دهلی و کابل طراحی شده‎است.

و نویسنده اضافه می‎نماید که رئیس جمهوری افغانستان به رئیس استخبارات پاکستان به گونه واضح گفته بود که اگر پاکستان از مداخلات اش در امور افغانستان دست نکشد با پیامدهای ناگواری روبرو خواهد شد.

آرمان ملی

و روزنامه آرمان ملی در سرمقاله اش تاکید نموده‎است که کشورهای دوست باید در امر مبارزه با تروریزم با افغانستان همکاری نمایند به باور سرمقاله نویس اگر افغانستان در این راستا تنها گذاشته شود پیامد های ناگواری نه تنها برای افغانستان بلکه برای تمام جهان خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG