لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۸ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

شورای ولایتی: اگر روی امنیت کندز توجه نشود درب این شورا را می‌بندیم


اعضای شورای ولایتی کندز در یک نشست اعتراضی هُشدار دادند که اگر به زودی اداره محلی کندز و حکومت مرکزی در خصوص پس‌گیری ولسوالی قلعۀ‌زال و سه ولسوالی دیگر این ولایت دست به‌کار نشوند، آنان درب این شورا را بسته کرده و دست به تظاهرات گسترده می‌زنند.

اعضای این شورای می‌گوید که هم‌اکنون بیشتر جغرافیای کندز تحت اداره مخالفان مسلح حکومت قرار دارد.

خوش محمد: چهار ولسوالی این ولایت در کنترول طالبان مسلح قرار دارند.
خوش محمد: چهار ولسوالی این ولایت در کنترول طالبان مسلح قرار دارند.

مولوی خوش محمد عضو شورای ولایتی کندز درین خصوص به رسانه‌ها چنین گفت:

"کندز ۹ ولسوالی دارد و فعلاً چهار ولسوالی این ولایت در کنترول طالبان مسلح قرار دارند و ۸۰ درصد اراضی کندز در اختیار طالبان مسلح است، آیا این‌ها تنها در سرِ چوک شهر حکومت می‌کنند؟ این‌ جای شرم است هر روز جوانان کندز کشته می‌شوند زنان و اطفال به پاه برهنه آواره و بی‌جا می‌شوند."

از سوی دیگر زرگل عالمی مُنشی شورای ولایتی کندز ‌می‌گوید که از اثر عدم توجه و ضعف مدیریت اداره محلی کندز، همه روزه نا امنی از مردم این ولایت قربانی می‌گیرد.

عالمی: بچه‌های ۱۷ و ۱۸ ساله هستند با یک کلاشنیکوف در برابر دولت می‌جنگند و ولسوالی‌ها را سقوط می‌دهند.
عالمی: بچه‌های ۱۷ و ۱۸ ساله هستند با یک کلاشنیکوف در برابر دولت می‌جنگند و ولسوالی‌ها را سقوط می‌دهند.

وی افزود:

"بچه‌های ۱۷ و ۱۸ ساله هستند با یک کلاشنیکوف در برابر دولت می‌جنگند و ولسوالی‌ها را سقوط می‌دهند، در حالی‌که دولت طیاره، تانگ غول‌پیکر و سلاح‌های پیش رفته دارد با این قدر تجهیزات‌شان عقب‌نشینی می‌کنند، این واقعاً بسیار جای شرم است."

یک سرباز پولیس محلی
یک سرباز پولیس محلی

از جانبِ دیگر شماری از سربازان پولیس محلی ولسوالی قلعۀ‌زال می‌گویند که آنان به علت نبودن مهمات کافی، مواد غدایی و عدم رسیدن نیروهای کمکی مجبور به عقب‌نشینی شدند.

دو تنِ از سربازان پولیس محلی ولسوالی قلعۀ‌زال درین خصوص چنین گفتند:

"قوماندان پولیس محلی هستم، نان نیست، آب نیست دربه‌در هستیم، با ۳۰۰ مرمی کلاشنیکوف دو شب دو روز مقاومت کردیم، مرمی راکت نیست، مرمی نارنجک نیست و نی مرمی پیکاه، اکمالات ما نشد ما مجبور شدیم که پوسته‌های خود را رها کنیم."

"سرباز پولیس محلی هستم، برای ما نان، آب، مهمات و کمک نرسیده به‌همین ‌خاطر ما پوسته‌ها را رها کردیم. مسئولان نه آمدن ما هم از پوسته برآمدیم و ولسوالی قلعۀ‌زال سقوط کرد."

اما مقام‌های امنیتی کندز می‌گویند که هم‌اکنون به هدف باز نمودن شاهراه کندز-تخار عملیات تصفیوی نیروهای دولتی جریان دارد و به زودی به هدف واپس‌گیری ولسوالی قلعۀ‌زال نیز عملیات وسیع راه اندازی می‌شود.

شورای ولایتی کندز در حالی از وضعِ جاری این ولایت ابراز نگرانی می‌کند که مدت چهار روز می‌شود شاهراه عمومی کندز-تخار که کندز را با ولایت‌های تخار و بدخشان وصل می‌ساز به روی ترافیک مسدود است و افزون بر آن در چهار اطراف شهر کندز نیز درگیری پراگنده میان نیروهای دولتی و طالبان مسلح جریان دارد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG