لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

یگ کمپ پناهجویان افغان در فرانسه امروز "سه شنبه" بسته می‎شود


مقام‎های فرانسوی برای بستن یک کمپ پناهجویان که اکثریت‌شان شهروندان افغانستان اند، دستور داده‎اند.

حدود ۳۵۰ پولیس در برنامه پاکسازی این کمپ که در شمال‌شرق پاریس موقعیت دارد، شرکت دارند.

بیشتر پناهجویان در کمپ «پورت دیله شاپل» شهروندان افغانستان اند و در کنار آن‎ها پناهجویان از افریقا هم در این کمپ بسر می‎بردند.

تا هنوز در مورد جای بود و باش این پناهجویان چیزی گفته نشده‌ و تعداد پناهجویان در این کمپ نیز مشخص نیست.

در ماه نومبر سال گذشته هم فرانسه یک کمپ را در پاریس بسته بود و پیش از آن تمامی پناهجویان از یک کمپ دیگر به نام «جنگل» رانده شدند.

فرانسه
فرانسه

اقدام پولیس فرانسه برای تخلیه کمپ «پورت دیله شاپل» یک روز پس از برگزاری نشست پارلمان اروپا در مورد پناهجویان افغان به اجرا گذاشته می‎شود.

درین نشست روی برنامه بازگشت پناهجویان افغان به کشور شان بر اساس توافق‌نامه ماه اکتوبر میان اتحادیه اروپا و حکومت افغانستان بحث شد.

برخی انتقادها از عملی نشدن کامل این توافق‌نامه در نشست پارلمان اروپا مطرح شد اما انا پوسپیشلوفا پودوفسکا یک عضو بخش خدمات حقوقی پارلمان اروپا گفت که بازگشت پناهجویان افغان به کشور شان باید با توجه به قضیه‎های آن‎ها به‌طور انفرادی صورت گیرد.

وی افزود:

"هر گونه تصمیم برای بازگشت به افغانستان باید بر اساس هر قضیه به‌طور انفرادی و وضعیت کشور سوم جهت بازگشت در نظر گرفته شود. حتی اگر تصمیم برای بازگشت پذیرفته شد و باز هم دلایلی وجود داشت که بازگشت به کشور سوم یعنی افغانستان نقض قانون است، باید مانع چنین بازگشت شد و نباید چنین اقدامی به اجرا گذاشته شود."

اتحادیه اروپا می‎خواهد تا برنامه انتقال پناهجویان را نخست به صورت داوطلبانه در کوتاه‌مدت و دراز مدت به اجرا بگذارد.

در سال ۲۰۱۶ در کل، ۱۶۹ هزار شهروند افغانستان به اروپا پناه آوردند.
در سال ۲۰۱۶ در کل، ۱۶۹ هزار شهروند افغانستان به اروپا پناه آوردند.

در سال ۲۰۱۵ و با آغاز بحران پناهجویان در اروپا ۲۱۳ هزار شهروند افغانستان به این قاره پناه آوردند.

۱۷۶ هزار تن از این افراد درخواست پناهندگی دادند که حدود پنجاه تا شصت در صد شان پاسخ رد گرفتند.

در سال ۲۰۱۶ در کل، ۱۶۹ هزار شهروند افغانستان به اروپا پناه آوردند.

بیشترین این افغان‎ها در جرمنی درخواست پناهندگی داده‎اند اما حکومت جرمنی می‎گوید که ۱۲۵۰۰ شهروند افغانستان را که درخواست‎های شان پذیرفته نشده، اخراج خواهد کرد.

در کنار جرمنی، سایر کشورهای اروپایی مانند سویدن، فنلند و همچنان بریتانیا به اخراج پناهجویان اقدام کرده‎اند یا چنین برنامه را در نظر دارند.

استدلال شماری زیادی از کشورهای اروپایی همین است که افغانستان در حال حاضر امنیت خوب دارد و شهروندان این کشور به دنبال یک زندگی بهتر و رفاه به کشورهای اروپایی پناه آورده‎اند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG