لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

امریکا "واحد‌های مدافع مردمی" کُرد در سوریه را تجهیز می‌کند


شماری از نیروهای کُرد در سوریه
شماری از نیروهای کُرد در سوریه

واشنگتن تصمیم گرفته‌است تا «وای. پی. جی» یا «واحد‌های مدافع مردمی» کُرد در سوریه را تجهیز کند.

دانا وایت سخنگوی پنتاگون دیروز ضمن اعلان این خبر گفت، رئیس جمهور دونالد ترمپ یک روز پیش به وزارت دفاع صلاحیت داد تا قوای کُرد را که در چوکات نیروهای دموکراتیک سوریه می‌جنگند تجهیز کند تا پیروزی علیه داعش در شهر رقۀ سوریه یقینی گردد.

این اعلان مدتی کوتاه بعد از آن صورت گرفت که آژانس‌های خبری از قول یک مقام ارشد امریکایی که از وی نام گرفته نشده گزارش دادند که گفته است، قصر سفید تجهیز نیروهای «وای. پی. جی» یا «واحد‌های مدافع مردمی» کُرد را در حالی تائید کرده‌است که جنگ برای راندن داعش از قرارگاه‌اش در رقه در حال نزدیک شدن می‌باشد.

رقه که در شمال سوریه موقعیت دارد، پایتخت گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش است، ولی از سوی نیروهای اپوزیسیونِ در محاصره قرار دارد که علیه داعش و نیروهای حکومتی سوریه می‌جنگند.

آژانس خبری فرانسه از قول یک مقام امریکایی که نامش ذکر نشده گزارش داده که می‌گوید، تجهیز قوای کُرد به شکل فوری اجرا خواهد شد، ولی جدول زمانی برای تحویل این اسلحه تا حال تعیین نشده‌است.

واشنگتن «نیروهای محافظ مردمی» یا «وای. پی. جی» را از اهمیت خاص در مبارزه بر ضد داعش در شمال سوریه برخوردار می‌داند ولی ترکیه کُردهای سوریه را تروریست عنوان می‌کند که با «پی. کی. کی» یا حزب کارگران کُردستان رابطه دارند.

«پی. کی. کی» از ده‌ها سال به این‌طرف برای به دست آوردن خودمختاری بیشتر علیه نیروهای ترکی جنگیده‌اند.

دانا وایت سخنگوی پنتاگون گفته‌است:

"ما می‌خواهیم به مردم و حکومت ترکیه اطمینان بدهیم که ایالات متحده به جلوگیری از خطرات بیشتر امنیتی و حفاظت از شریک ناتوی ما ترکیه، متعهد است."

در این حال جیمز متیس وزیر دفاع امریکا گفته‌است، در مورد اتحاد واشنگتن با نیروهای «وای. پی. جی» در جنگ علیه داعش در سوریه بحث‌های مفید با مقامات ترکی در دنمارک داشته است.

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا
جیمز متیس وزیر دفاع امریکا

وی افزود:

"ما بحث‌های خیلی واضح با ترک‌ها داشتیم. ترکیه شریک ناتو است و متحدین ناتو با هم اند. این به این معنی نیست که ما همه با عین دید به مشکلات و عین مسیر به جلو، وارد اطاق مذاکره می‌شویم. ما اختلاف نظرها را از طریق دیالوگ وسیع حل می‌کنیم. ما دیالوگ‌های نظامی و دیپلوماتیک را با ترک‌ها انجام داده‌ایم و امروز بحث‌های خیلی مفید داشتیم."

تصمیم واشنگتن مبنی بر دادن اسلحه به کُردهای سوریه در حالی اتخاذ شده‌است که قرار است رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هفته آینده در قصر سفید با همتای امریکایی‌اش دونالد ترمپ ملاقات کند.

XS
SM
MD
LG