لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

واشنگتن پست: امریکا آماده‎است تلاش نظامی اش علیه طالبان را بیشتر سازد


شماری از روزنامه‎ها و نشریه‎های معتبر جهان، به ستراتیژی تازه امریکا در مورد افغانستان تمرکز کرده‎اند.

واشنگتن پست

روزنامه امریکایی واشنگتن پست در عنوان مقاله‎اش در این مورد می‎نویسد:

"ایالات متحده آماده‎است تا تلاش‎های نظامی اش را علیه طالبان در افغانستان بیشتر سازد."

روزنامه در آغاز به این اشاره کرده که مشاورین ارشد نظامی و پالیسی خارجی رئیس جمهور امریکا پیشنهاد بزرگی را برای تغییر ستراتیژی در افغانستان مطرح کرده‎اند تا در نتیجه ایالات متحده دوباره با طالبان وارد جنگ شود.

به نوشته واشنگتن پست مقام‎های امریکایی گفته‎اند پلان جدید که خواهان اعزام نیروهای اضافی این کشور جهت فشار بیشتر علیه طالبان بخاطر کشاندن آن‎ها به میز مذاکره صورت می‎گیرد، به تصویب رئیس جمهور دونالد ترمپ نیاز دارد.

ستراتیژی تازه امریکا از سوی مقام‎های ارشد کابینه دونالد ترمپ مورد حمایت قرار دارد و در نتیجه تصویب نهایی آن، پنتاگون یعنی وزارت دفاع امریکا خواهد توانست تا شمار نیروها را در افغانستان تعیین کند و در نتیجه، این نظامیان اجازه یابند تا شورشیان طالبان را هدف حملات هوایی قرار دهند.

واشنگتن پست می‎نویسد انتظار می‎رود رئیس جمهور ترمپ، پیش از اجلاس سران ناتو در بیست و پنجم ماه می در بروکسل، ستراتیژی افغانستان را اعلان کند.

روزنامه اظهارات اندریو ویلدر متخصص افغانستان در انستیتوت صلح امریکا را نقل کرده که می‎گوید بررسی ستراتیژی، یک فرصت است تا پیام بدهد که امریکا نیروهای بیشتری را به افغانستان میفرستد اما این بحران نه به وسیله نظامی بلکه با مذاکره پایان می‎یابد.

نیویارک تایمز

روزنامه دیگر امریکایی، نیویارک تایمز نیز به این توجه کرده که مشاورین دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا خواهان اعزام نیرو های بیشتر به خاطر پایان دادن به بن بست افغانستان شده‎اند.

به نوشته روزنامه و بر اساس توصیه مقام‎های نظامی و مشاورین ارشد، فرستادن هزاران سرباز اضافی امریکا به افغانستان به خاطر پایان دادن به بحران پانزده ساله و تشویق طالبان برای مذاکره با حکومت افغانستان صورت می‎گیرد.

در حال حاضر شمار نیروهای بین المللی در افغانستان به حدود سیزده هزار تن می‎رسد که از میان آن‎ها ۸۴۰۰ تن شان امریکایی استند.

نیویارک تایمز به نقل از مقام‎های امریکایی می‎نویسد از سه تا پنج هزار نیروی اضافی به شمول صدها نظامی خاص عملیاتی شاید به افغانستان فرستاده شوند.

به نوشته روزنامه شاید از کشورهای عضو ناتو هم خواسته شود تا آن‎ها نیز سهم شان را ادا کنند و هزاران نیروی نظامی به افغانستان بفرستند.

نیویارک تایمز در اینجا به نکته دیگری اشاره کرده و می‎نویسد ایالات متحده هنگامی که یک صد هزار نیروی نظامی در افغانستان داشت، نتوانست طالبان را برای انجام مذاکره موفقانه تشویق کند.

اما به نوشته روزنامه، بدون حضور نظامی امریکا، طالبان و سایر گروه‎ها به شمول داعش شاید اراضی بیشتر را در افغانستان به دست آورند و این دستاورد، تعهد دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا را در مورد شکست کامل داعش ضعیف تر خواهد ساخت.

XS
SM
MD
LG