لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۱

روحانی: ایرانیان به اعدام کننده‌های مردم رأی نخواهند داد


حسن روحانی رئیس جمهور ایران که از جمله شش نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری آن کشور می‎باشد، در یک بیان تند گفته‎است، رأی دهنده‌گان ایرانی به کسی رای نخواهند داد که مردم را اعدام یا زندانی می‎کنند.

رئیس جمهور روحانی که یکی از کاندیدان انتخابات است، درست دو هفته پیش از انتخابات نزدهم می، خطری را در کمر بسته و از خط قرمز نظام سیاسی کشورش عبور نموده و بر رقبای محافظه‌کارش حمله تند لفظی کرده‎است.

آقای روحانی دیروز در یک سخنرانی در جریان مبارزات انتخاباتی در شهر غربی همدان گفت:

"رأی دهنده‌گان ایرانی کسی را نمی‎خواهند که در چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی کشورش تنها این را دانسته‎اند که چگونه مردم را زندانی یا اعدام کنند. ملت بزرگ ایران یکبار دیگر آمد و اعلان کرد که مسیر اش مسیر آزادی است. یکبار دیگر مردم ما اعلان خواهد کرد آن‎های که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند قابل قبول نیستند."

کاندیدان ریاست جمهوری ایران
کاندیدان ریاست جمهوری ایران

به نظر می‎رسد این اظهارات روحانی اشارۀ باشد به نامزد محافظه‌کار ابراهیم رئیسی که گفته می‎شود در دهه هشتاد هزاران تن از مخالفین سیاسی و فعالین اپوزیسیون را به مجازات مختلف محکوم کرده بود.

رئیسی سال‎های زیاد را در قضای نیرومند ایران گذشتانده‎است که نقشی مهمی را در اعمال فشارهای حکومت ایران جهت خاموش ساختن منتقدین بازی کرده‎است.

تقی رحمانی یک تحلیگر امور سیاسی ایرانی، این اظهارات روحانی را یک خطر احتمالی به این سبب می‎خواند که این بیانات می‎تواند منافع تندروان به‌شمول سپاه پاسداران انقلاب ایران، بخشی از اردو و قضای ایران را خدشه دار بسازد.

  • سؤال این‌جاست که آیا این اظهارات تند روحانی تأثیر بر حمایت مردم از وی در انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت؟

آرش حسن نیا خبرنگار بخش رادیو فردای رادیو آزادی می‎گوید این بیانات روحانی مورد پسند شماری زیادی از نخبه‌گان و جوانان روشنفکر در ایران قرار گرفته‎است.

حسن: محبوبیت آقای روحانی افزایش نداشته و حتی ریزش را هم نشان داده است.
حسن: محبوبیت آقای روحانی افزایش نداشته و حتی ریزش را هم نشان داده است.

وی افزود:

"نظرسنجی‎ها نشان می‎دهند که محبوبیت آقای روحانی افزایش نداشته و حتی ریزش را هم نشان داده ولی محبوبیت آقای رئیسی افزایش یافته‎است، اما اظهارات تند اخیر آقای روحانی مورد استقبال شماری زیاد از نخبه‌گان و روشنفگران، اقلاً آن‎های که در شبکه‎های اجتماعی فعال اند، قرار گرفته‎است."

روحانی ۶۸ ساله از جمله شش نامزد برای انتخابات جمهوری ایران است که در نزدهم ماه می دایر می‎شود و این کاندیدان شامل دو ملای تندرو اند که عبارتند از ابراهیم رئیسی و باقر قالیباف شاروال سابق تهران.

سه کاندید دیگر عبارتند از اسحق جهانگیری میانه‌رو معاون رئیس جمهور اسبق و متحد روحانی، مصطفی میر سلیم وزیر اسبق فرهنگ و مصطفی هاشمی رئیس اسبق کمیته المیپک ایران که وی نیز یک فرد میانه‌رو است.

اعدام‎های دسته جمعی که به دنبال انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ رخ داده بود و در چندین قضیه که درست دقایق بعد از محاکمه اجرا شده بود، موضوع خیلی حساس در ایران است که روی آن تفاوت نظرهای جدی حکمفرماست.

در اوایل امسال پسر آیت‌الله حسین منتظری بعد از آن به ۲۱ سال زندان محکوم شد که نوارهای صوتی پدر متوفی‌اش را منتشر کرد که در آن منتظری در گذشته مقامات ایرانی به‌شمول ابراهیم رئیسی را به دلیل اعدام‎ها مورد انتقاد شدید قرار داده بود.

دستور این زندانی کردن‎ها و اعدام‎ها را در آن زمان رهبر انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله روح‌الله خمینی در یک فتوایی صادر کرده بود.

XS
SM
MD
LG