لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

تبصره نیویارک تایمز و والستریت ژورنال در مورد جنگ افغانستان


والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال در شماره اخیرش مطلبی را در مورد تقاضای افزایش قوای امریکایی در افغانستان به نشر رسانیده و می‎نویسد، پنتاگون برای اعزام بیش از سه هزار نیروی بیشتر امریکایی به افغانستان و اعطای صلاحیت جدید کنترول به قوماندانان امریکایی، به هدف تشدید مبارزه علیه طالبان و دیگر گروه‎های تندرو، فشار وارد می‎کند.

به نوشته روزنامه، یکی از پیشنهادات مهم به نیروهای امریکایی اجازه خواهد داد تا خود مستقیماً طالبان را هدف قرار دهند.

در حالی حاضر بر اساس مقررات تصویب شده از سوی اداره اوباما، نیروهای امریکایی فقط و فقط در همکاری با نیروهای افغان می‎توانند طالبان را هدف قرار دهند.

والستریت ژورنال می‎نویسد، ایالات متحده نقش دوگانه در افغانستان دارد، شماری از نیروهای امریکایی عملیات‎ها علیه طالبان، القاعده، داعش و سایر گروه‎های مسلح را به پیش می‎برند در حالیکه تعداد دیگر در همکاری با قوای افغان در عملیات‎ها سهم می‎گیرند.

نیویارک تایمز

نیویارک تایمز نیز در شماره اخیرش مطلبی را در مورد افغانستان به نشر رسانیده تحت عنوان دشمن غلط در افغانستان.

به نوشته مقاله، نیروهای افغان و امریکایی در یک ماه گذشته در عملیات جدید تهاجمی علیه داعش در ننگرهار دخیل بوده‎اند.

یک سخنگوی اردوی امریکا گفته‎است، چانس خوب وجود دارد که داعش در سال ۲۰۱۷ در افغانستان محو گردد.

ولی به نوشته نیویارک تایمز، وسواس و تفکر بیحد زیاد امریکا برای سرکوبی شاخه خراسان گروه موسوم به دولت اسلامی، توجه امریکا را از یک موضوع خیلی مهمتر و عاجلتر دور کرده‎است که عبارت است از، مذاکره صلح با طالبان، گروهی‎که حدود نصف خاک افغانستان را در کنترول خود دارد. در همین رابطه سیگار یا دفتر سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته‎است، حدود ۴۰ درصد از خاک افغانستان یا در دست طالبان است یا بین حکومت این‎کشور و طالبان دست به دست می‎شود.

به نوشته نیویارک تایمز باوجود آنکه شاخه خراسان گروه دولت اسلامی و طالبان افغان اهداف سیاسی متفاوت را دنبال می‎کنند و تهدیدات متفاوتی را ایجاد کرده‎اند، شمار نیروی بشری طالبان بر اساس تخمین تحلیلگران افغان و غربی ۵۰ برابر بیشتر از شمار داعشیان در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG