لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

رسانه‌ها: کومی قصد گسترش تحقیقات روی ارتباط احتمالی روسیه و ترمپ را داشت


رسانه‌های امریکایی گزارش می‌دهند که مدیر "اف. بی. آی" یا پولیس فدرال امریکا قبل از این‌که از سمت خود برکنار ساخته شود سعی داشت تحقیقات خود در بارۀ ارتباط احتمالی میان روسیه و ستاد مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور ترمپ را گسترش دهد.

دموکراتان در کانگرس دیروز اتهامات خود را شدت بخشیده گفتند که سبک‌دوش ساختن آقای کومی به هدف صدمه زدن به تحقیقات مربوط به روسیه صورت گرفته‌است.

آن‌ها خواستار شدند که یک کمیسیون مستقل کانگرس که از نفوذ قصر سفید دور باشد تحقیقات در بارۀ تماس‌های ستاد مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور ترمپ و مسکو را به پیش ببرد.

تظاهرات در امریکا
تظاهرات در امریکا

در این گیر و دار، تظاهر کننده‌گان در واشنگتن، شیکاگو و چندین شهر دیگر امریکا گردهم آمده خواستار سپردن تحقیقات مربوط به روسیه به سارنوالان مستقل شدند.

رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که جیمز کومی چند روز قبل از برکناری از وزارت عدلیه خواسته بود که برای این تحقیقات منابع بیشتر تخصیص دهد.

او سپس در بارۀ این درخواست خود به اعضای کانگرس هم خبر داده‌ بود.

دیک دربان یک دموکرات سرشناس در مجلس سنا گفت او مطمئن نیست که به‌خصوص این درخواست آقای کومی سبب برکناری وی شده باشد ولی این واضح است که پولیس فدرال بر ستاد مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور ترمپ فشار وارد کرده بود و برکناری آقای کومی تحقیقات مربوط به روسیه را کند ساخت.

درین میان وزارت عدلیه و قصر سفید روز چهارشنبه گفتند که آقای کومی خواستار منابع بیشتر نشده بود و برکناری وی کدام ارتباط به این موضوع ندارد.

آژانس خبررسانی رویترز گزارش داد که آقای کومی هفته گذشته قصر سفید را به این علت هم خشمگین ساخت که او نخواست دستیاران ارشد رئیس جمهور ترمپ را از گواهی خود که قرار بود به یک کمیته مجلس سنا دهد مطلع سازد.

اما سارا هوکبی: موضوع گواهی دادن آقای کومی به مجلس سنا کدام ارتباط با سبک‌دوش ساختن وی نداشته‌است.
اما سارا هوکبی: موضوع گواهی دادن آقای کومی به مجلس سنا کدام ارتباط با سبک‌دوش ساختن وی نداشته‌است.

​آژانس خبررسانی رویترز از قول مقامات قصر سفید گزارش می‌دهد که جیف سیشن، لوی سارنوال و معاون وی راد روزینشتاین از آقای کومی خواسته بودند که دربارۀ چیزیکه قرار بود در جلسۀ سوم می به کانگرس بگوید به آن‌ها معلومات دهد.

رویترز می‌گوید وقتی‌که آقای کومی این درخواست را نپذیرفت، رئیس جمهور ترمپ و دستیاران او این اقدام وی را نافرمانی تلقی کرده که منجر به سبک‌دوش ساختن وی شد.

اما سارا هوکبی ساندرز سخنگوی قصر سفید روز چهار شنبه گفت که موضوع گواهی دادن آقای کومی به مجلس سنا کدام ارتباط با سبک‌دوش ساختن وی نداشته‌است.

سخنگوی قصر سفید اشاره کرد که رئیس جمهور ترمپ آقای کومی را سرکش می‌پنداشت و گفت:

"آقای کومی در دور زدن سلسله مراتب فرماندهی مرتکب ناهنجاری‌های شده‌است."

قصر سفید می‌گوید آقای کومی در رابطه به نحوۀ رسیدگی به دوسیۀ ایمیل‌های هیلری کلنتن برکنار شده‌است.

ولی دموکرات‌ها می‌گویند علت اصلی برکناری وی تحقیقاتی است که او دربارۀ تماس‌های مظنون ستاد مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور ترمپ و روسیه انجام می‌داد.

رهبران دموکرات در کانگرس با در نظرداشت برکناری جیمز کومیروز چهار شنبه یکبار دیگر خواستار شدند که تحقیقات مربوط به روسیه از سوی یک سارنوال خاص رسیدگی شود.

نانسی پیلوسی رهبر دموکراتان در مجلس نماینده‌گان گفت او تلاش خواهد کرد تا این مجلس در بارۀ ایجاد یک کمسیون مستقل تحقیقاتی رأی‌گیری کند.

هم‌چنین رهبر دموکراتان در مجلس سنا چوک شومیر از روزینشتاین معاون لوی سارنوال خواستار شد که وعدۀ خود به کانگرس را عملی سازد و یک سارنوال خاص را برای تحقیقات مربوط به روسیه بگمارد تا یقینی شود که قصر سفید تلاش کنترول این تحقیقات را ندارد.

ولی میچ مکونیل رهبر جمهوری‌خواهان در مجلس سنا روز چهارشنبه گفت که ضرورت گماشتن کدام سارنوال خاص نیست چون این کار تحقیقات را که کمیته‌های امور قضایی و استخبارات این مجلس به راه انداخته‌است، مختل خواهد ساخت.

ولی بیش از ده سناتور جمهوری‌خواه در بارۀ برکناری آقای کومی ابراز نگرانی کرده گفته‌اند که مایل اند یک سارنوال خاص گماشته شود.

کومی: من ازمدت‌ها به این باور بودم که یک رئیس جمهور می‌تواند مدیر پولیس فدرال را به هر دلیل یا بدون کدام دلیل سبک‌دوش نماید.
کومی: من ازمدت‌ها به این باور بودم که یک رئیس جمهور می‌تواند مدیر پولیس فدرال را به هر دلیل یا بدون کدام دلیل سبک‌دوش نماید.

​جیمز کومی در اولین اظهارات خود بعد از برکناری از مدیریت پولیس فدرال امریکا در نامۀ وداعیۀ خود به مأمورین این اداره روز چهار شنبه گفت:

"او ازمدت‌ها به این باور بود که یک رئیس جمهور می‌تواند مدیر پولیس فدرال را به هر دلیل یا بدون کدام دلیل سبک‌دوش سازد و او در بارۀ این تصمیم رئیس جمهور و نحوۀ تنفیذ آن زیاد فکر نمی‌کند."

قرار است آقای کومی به جلسۀ روز سه شنبه آینده کمیته استخبارات مجلس سنا که عقب درهای بسته دایر می‌شود، گواهی دهد.

XS
SM
MD
LG