لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

بررسی واشنگتن پُست از احتمال افزایش عساکر امریکایی در افغانستان


واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود می‌نویسد، در این روزها موضوع ارسال قوای بیشتر امریکا به افغانستان بر سر زبان هاست که موجب عکس‌العمل‌های گوناگون در بین مردم افغانستان و تحلیلگران شده‌است.

ادارۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ استراتژی خود در مورد افغانستان را مورد بررسی قرار داده و چنین گفته می‌شود که بین ۳ تا ۵ هزار عسکر دیگر به افغانستان ارسال خواهد کرد.

در چنین حالت به نوشته واشنگتن پُست بسیاری افغان‌ها و تحلیلگران بر یک نکته موافق می‌باشند که بدون یک پالیسی سیاسی که حکومت ضعیف کابل را تقویه نماید تا رهبران این حکومت در بین خود جور بیایند و بدون فشار بر کشورهای همسایه که در امور افغانستان دست می‌زنند، افزایش سربازان امریکایی به هیچ صورت نمی‌تواند مشکل سرحدی در افغانستان را حل کند و زمینه صلح و ثبات را در این‌کشور فراهم بسازد.

روزنامه از قول صدیق صدیقی رئیس مرکز رسانه های حکومت افغانستان نوشته است که می‌گوید، بزرگترین تهدید، طالبان می‌باشند و آن‌ها باید تحت فشار قرار گیرند که حکومت افغانستان به تنهایی این کار را انجام داده نمی‌تواند.

اما به نوشته روزنامه واشنگتن پُست، شورشیان افغان فعالیت خود را بر این مبنا که خالیگاه سربازان خارجی در افغانستان حکمفرما شده، بنیاد نکرده‌اند، بلکه طالبان بیشتر از ضعف حکومت، فساد اداری در آن، اختلافات و رقابت‌های داخلی که دامنگیر این حکومت شده‌ و نمی‌تواند برای مردم خدمات، جای کار، اصلاحات و نوسازی ارائه کند، استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر افزایش سربازان در افغانستان در صورتی مؤثر واقع شده می‌تواند که فشار بر پاکستان بیشتر شود.

اکانومیست

مجله اکانومیست در شماره اخیر خود می‌نویسد، در این جای شک نیست که امریکا به یک سیاست نو در مورد افغانستان نیاز دارد تا طالبان را از حرکت بازد دارد ، اما این کار تنها با تقویه نظامی ممکن نیست.

بروس ریدل سابق افسر سی آی‌ای که اکنون در انستیتوت مطالعات بروکنگز کار می‌کند، می‌گوید که تشویق حکومت غیر فعال و تقسیم شده افغانستان برای فعالیت بیشتر در مبارزه با فساد اداری و دیگر گام‌های مؤثر، بسیار مهم می‌باشند.

مجله اکانومیست هم می‌نویسد تا زمانی که حکومت پاکستان طالبان را یک ثروت استراتژیک برای خود حساب می‌کند و به آن‌ها پناهگاه و کمک مالی مهیا می‌سازد هیچ انگیزه وجود نخواهد داشت که طالبان به میز مذاکره حاضر شوند.

به نوشته مجله با نظر داشت ناکامی حکومت رئیس جمهور سابق امریکا بارک اوباما برای جلب همکاری پاکستان که سیاست رشوت را پیشه کرده بود، حکومت نو امریکا باید یک گام متفاوت بردارد.

XS
SM
MD
LG