لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۲۱

وزارت امور داخله خواهان تغییرات در قوانین امنیتی و نظامی افغانستان است


وزیر امور داخله افغانستان می‌گوید که با توجه به وضعیت جاری در این‌کشور نیاز است در بخش قوانین امنیتی و نظامی یک سلسله تغییرات به وجود آمده و این قوانین مطابق به خواست مردم عیار گردند.

تاج محمد جاهد وزیر امور داخله افغانستان روز یکشنبه در کنفرانس حقوقی اصلاح و بازنگری قانون پولیس گفت که با توجه به وضعیت امنیتی در کشور هرگاه در قوانین نظامی تغییرات بوجود آید، نتایج آن مفید واقع می‌شود.

تاج محمد جاهد وزیر امور داخله افغانستان
تاج محمد جاهد وزیر امور داخله افغانستان

وی گفت:

"برخی از قوانین نافذه در بخش نظامی که سال‌های زیادی از آن گذشته است از این رو با تغییر شرایط و اوضاع افغانستان باید منطبق گردد، برخی از قوانین نظامی در افغانستان نیاز به تغییر دارند تا با در نظرداشت انکشاف در علوم و تکنالوژی در حل مشکلات مؤثر واقع گردد."

آقای جاهد گفت که پولیس تطبیق کننده قانون بوده و قانون باید بالای تمام اتباع کشور یکسان تطبیق گردد.

این در حالیست که بر اساس برخی گزارش‌ها، پولیس به تخطی از حقوق بشر، فساد اداری، سوء استفاده از وظیفه، غفلت وظیفوی و دست داشتن در جرایم دیگر متهم می‌باشد.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این کنفرانس گفت که پولیس در شماری از تخطی‌های حقوق بشری مستقیماً دخیل بوده و عامل آن غیر مسلکی بودن و عدم آگاهی پولیس خوانده شده‌است.

خانم سمر گفت که برای جلوگیری از تخطی حقوق بشری باید پولیس مسلکی شود و در این زمینه وزارت داخله با این کمیسیون توافق‌نامه را نیز به امضا رسانده تا بر اساس آن برای پولیس در بخش حقوق بشر آموزش داده شود.

در عین حال کمیسیون امنیت داخلی و دفاعی مشرانو جرگه در کنار اصلاح و بازنگری قوانین پولیس روی تطبیق قوانین نیز تأکید می‌کند.

هاشم الکوزی رئیس این کمیسیون می‌گوید که آن‌عده از جنرالان و منسوبین پولیس که از موقف‌شان استفاده نادرست کرده و در فساد دخیل اند باید با آنان مطابق قانون برخورد شود.

وی افزود:

"جنرالانی که نشسته اند منتظر دالر استند و قانون را زیر پا کرده‌اند آن‌ها باید محاکمه شوند و به ارگان‌های عدلی و قضایی فرستاده شوند آن‌ها اگر با سناتور، وکیل، رئیس اجرائیه و یا رئیس جمهور شناخت داشته باشند و هر کسیکه باشد و به قانون احترام نداشته باشد و خود را برتر از قانون می‌داند، باید از وظیفه‌اش برکنار شود."

در این حال میرداد خان نجرابی رئیس کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گوید که تغییر آوردن در قوانین پولیس خواست زمان است اما به‌گفته وی مسئولان وزارت داخله باید در قدم اول قانون را بالای خود تطبیق کنند تا مردم بالای آنان اعتماد نمایند.

آقای نجرابی می‌گوید که وزارت داخله باید در برابر آن‌عده منسوبین پولیس که از وظایف‌شان استفاده نادرست می‌کنند اقدام جدی کرده و آنان را به پنجه قانون بسپارد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG