لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۴۱

دنیا: غرب باید دیورند را دوباره بررسی کند و حق افغانستان را بشناسند


روزنامه‎های چاپ امروز کابل روی اظهارات اخیر معاون پارلمان اتحادیه اروپا در مورد خط دیورند و همچنان وضعیت امنیتی افغانستان تمرکز نموده‎اند.

دنیا

روزنامه دنیا در شماره امروزی اش در مطلب نوشته‎است که معاون پارلمان اتحادیه اروپا اظهار داشته که غرب باید خط دیورند را بار دیگر مورد بررسی قرر بدهد و حق تاریخی افغانستان را بشناسند.

در ادامه مطلب آمده‎است که نشریه بزنس ستندرد از قول ریچار چارنسکی معاون پارلمان اتحادیه اروپا نگاشته‎است که بخاطر از بین بردن تروریزم وقت آن فرا رسیده تا در مورد خط دیورند تجدید تظر صورت گیرد و با در نظر داشت واقعیت‎های موجود در آن مورد تصمیم گرفته شود.

وی همچنان گفته که بخاطر این‎که خط دیورند به مثابه مرکز تروریزم جهانی مبدل شده و از سوی هم بخاطر تامین صلح و ثبات در افغانستان، لازم است تا امریکا و اروپا در پالسی هایشان در قبال منطقه تجدید نظر نمایند.

وی همچنان اضافه نموده‎است که پاکستان برای ادامه تسلط اش بالای این مناطق کوشش مینماید تا در منطقه بی ثباتی ادامه پیدا نماید.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله اش در مورد وضعیت امنیتی در افغانستان تمرکز نموده و گفته شده که وضعیت موجود در افغانستان و تحرکات داعش، توجه دولت امریکا را بیشتر به افغانستان معطوف نموده‎است و سیاستمدران و نظامیان امریکا را وا داشته تا جنگ در افغانستان را مورد بررسی جدی قرار بدهند.

در ادامه مطلب آمده‎است که ستراتیژی جدید امریکا در قبال افغانستان به رئیس جمهور ترامپ ارسال شده و تا بیشتر از یک هفته آینده در مورد تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

در مطلب آمده‎است که کارشناسان به این نظر استند که استخبارات امریکا به این نتیجه رسیده که جنگ در افغانستان مورد بررسی جدی باید قرار بیگیرد.

اصلاح

روزنامه اصلاح در سرمقاله‎اش نوشته‎است که جنگ در افغانستان به هیچ وجه داخلی نیست و از همان آغاز هم خارجی‎ها در آن دخیل بودند.

به باور سرمقاله نویس بر علاوه تجاوز قشون سرخ شوروی وقتکه دلیل عمده و اساسی این جنگ‎ها است، دست درازی‎ها برخی دیگر از کشور هم دلیلی بر ادامه جنگ در افغانستان، می‎باشد.

XS
SM
MD
LG