لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

اشرف غنی: ادامه جنگ باعث نابرابری جنسیتی در افغانستان شده‌است


رئیس جمهور افغانستان میگوید جنگ تحمیل شده مهمترین عامل بی‌عدالتی جنسیتی در کشور است.

"زنان پیام آوران صلح" نام سمپوزیمی است که به هدف برجسته ساختن نقش زنان در پروسه صلح در کابل برگزار شده‎‎است.

محمد اشرف غنی در چهارمین سمپوزیم ملی روز دوشنبه در کابل گفت صلح دایمی زمانی در افغانستان تأمین میشود که حق هر افغان به‌شمول زنان از تعرض مصون باشد.

رئیس جمهور افغانستان در این سمپوزیم گفت قربانیان اصلی جنگ تحمیل شده کنونی در کشور، زنان اند.

به‌گفته وی ادامه جنگ باعث نابرابری جنسیتی شده و از این رو تعداد زنانیکه از سواد در افغانستان محروم اند سه برابر مردان است.

او افزود:

"مهمترین علت بی‌عدالتی جنیستی دوام یافتن جنگ و نا امنی است، شمار زنان محروم از سواد در افغانستان سه برابر مردان بی‌سواد و تعلیم ندیدهاست و علت عمده آن نیز این جنگ تحمیلی است که کشور ما با آن دست به گریبان است."

آقای غنی برای تأمین صلح دایمی در کشور مصونیت حقوق تمامی اتباع افغانستان را مهم خواند.

وی گفت این مسئله زمانی تحقق مییابد که قانون اساسی افغانستان به‌گونه کامل تطبیق شود که به‌گفته وی حکومت به این امر متعهد است.

با آن‌که در یک و نیم دهه گذشته وضعیت زنان در شهرهای بزرگ افغانستان رو به بهبود بوده و ادارات زیادی به هدف بلند بردن ظرفیت آنان با هزینههای هنگفت فعالیت کردهاند، اما رئیس جمهور غنی هنوز هم وضعیت زنان افغان در کشور را قناعت‌بخش نمیداند.

گفته میشود نبود امنیت و میکانیزم مشخص برای حفظ حقوق زنان، عدم تطبیق قانون، رسم و رواجهای ناپسند و برخی مسایل دیگر از چالشهای اند که در حال حاضر زنان در افغانستان با آن مواجهاند.

از سوی هم رولا غنی بانوی اول افغانستان در چهارمین سمپوزیم ملی زنان افغان گفت جنگ جاری در کشور از زنان قربانیهای مختلف گرفتهاست.

غنی: باید که صدای ما بلند شود و بگوییم که خشونت دیگر بس است.
غنی: باید که صدای ما بلند شود و بگوییم که خشونت دیگر بس است.

وی تأکید کرد که زنان افغان دیگر نباید در برابر ادامه خشونتها خاموش باشند.

او افزود:

"ما خانمها نیمه این جامعه هستیم، باید که صدای ما بلند شود و بگوییم که خشونت دیگر بس است بگوییم که این کار بیهوده بس است، زیرا باعث میشود ما پیش رفته نتوانیم."

از سوی هم پاولاپامپلونی معاون اتحادیه اروپا در آسیا در این سمپوزیم گفت اقدامات حکومت وحدت ملی در بخش حفظ حقوق زنان باید سراسری بوده و برای همه زنان افغان زمینه مشارکت مساعد گردد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG