لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

شرکت‌های سایبری: احتمالاً حمله "رنسومویر" با کوریای شمالی ارتباط دارد


شرکت‎های امنیت سایبری در اخیر هفته گذشته شواهدی را یافته‎اند که نشان می‎دهد، حمله سایبری رنسومویر (ransomware) که بیش از ۳۰۰ هزار کمپیوتر را در ۱۵۰ کشور جهان مورد حمله قرار داد، احتمال دارد با کوریای شمالی ارتباط داشته باشد.

شرکت امنیت سایبری سیمانتیک (Symantec) و لابراتوار کسپیرسکی (Kaspersky) به تاریخ پانزدهم ماه می گفته‎اند، در ویروس وانه‌کرای (WannaCry) که یک بخش از ویروس کمپیوتری رنسومویر است از کودهای مالویر (malware) قبلاً پخش شده توسط گروپ جرایم سایبری لازاروس (Lazarus) استفاده شده‎است.

گروپ جرایم سایبری لازاروس در سال ۲۰۱۴ میلادی در عقب هک نمودن سیستم کمپیوتری شرکت سونی قرار داشت که در آن کوریای شمالی متهم دانسته می‎شود.

شرکت امنیت سایبری لابراتوار انتظر (Intezer) اسرائیل نیز گفته‎است، با نظریه این‎که احتمال دارد کوریای شمالی در عقب حمله سایبری اخیر قرار داشته باشد، موافق است.

شرکت امنیت سایبری چک، کشورهای روسیه، تایوان، اوکراین و هند توسط ویروس (WannaCry) متاثر شده‎اند.
شرکت امنیت سایبری چک، کشورهای روسیه، تایوان، اوکراین و هند توسط ویروس (WannaCry) متاثر شده‎اند.

ویروس کمپیوتری رنسومویر به‌طور عمده کمپیوترهای را ضربه زده‎است که سیستم عامل سابق ویندوز را استفاده می‎کنند و اپدیت نشده‎اند.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، ارتباطی را که شرکت‎های امنیت سایبری بین حمله اخیر سایبری و کوریایی شمالی یافته‎اند از نزدیک توسط ارگان‎های تنفیذ قانون در سر تا سر جهان به‌شمول واشنگتن دنبال خواهد شد.

مقامات امنیتی ایالات متحده امریکا و اروپا به آژانس خبری رویترز گفته‎اند هنوز زود است که گفت، کی احتمال دارد در عقب این حمله بوده‌است؟ ولی آن‎ها احتمال کوریای شمالی را به‌حیث مظنون رد نکرده‎اند.

بر اساس گزارش اوست (Avast) شرکت امنیت سایبری جمهوریت چک، کشورهای روسیه، تایوان، اوکراین و هند توسط ویروس کمپیوتری وانه‌کرای (WannaCry) متأثر شده‎اند.

تام بوسرت (Tom Bossert) مشاور امنیت داخلی رئیس جمهور دونالد ترمپ، ادعای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و دیگران را رد کرده‎است که گویا این حمله سایبری از ایالات متحده سرچشمه گرفته، ابزار هک کردن که در آن استفاده شده توسط اداره امنیت ملی امریکا (NSA) انکشاف داده شده و به شبکه انترنت نفوذ کرده‎است.

شورای امنیت سازمان ملل‌متحد به تاریخ پانزدهم ماه می، آزمایش اخیر راکت توسط کوریای شمالی را نکوهش کرده، تعهد نمود که تدابیر بعدی را به‌شمول احتمال وضع تحریم‎ها بر ضد کوریای شمالی اتخاذ خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG