لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

ساحه باستانی موهن‌جو دارو یا دره مردگان پاکستان در چه وضعیت قرار دارد؟


آثار بازمانده مربوط به موهن‌جو دارو شهری گمشده که در میراث جهانی سازمان یونسکو درج است، در ایالت سند پاکستان واقع است.

به باور باستان شناسان با این‎که این شهر حدود ۵۰۰۰ سال قدامت دارد خرابه‎های آن بیانگر پیشرفت‎های زیادی نسبت به پاکستان مدرن امروز است.

  • ساحه موهن‌جو دارو در حال حاضر در چی وضعیت قرار دارد و پاکستان برای حفاظت این ساحۀ تاریخی چی اقداماتی را روی دست دارد؟

موهن‌جو دارو که به معنی "دره مردگان" است در حقیقت ۳ هزار سال قبل از میلاد محل صنعت، تجارت و یکی از شهرهای عصر برونز بوده که در آن زمان سیستم آب منظم، بیت‌الخلا‎های مجهز با آب و کانالیزاسیون بوده‎است.

بقایای این شهر پُر اسرار که توجه باستان شناسان و سیاحان را جلب کرده‎است، در منطقه لارکانا در ۴۰۵ کیلومتری شمال شهر کراچی پاکستان واقع است.

باستان شناسان نگران اند که اگر از بقایای موهن‌جو دارو حفاظت درست نشود ممکن این ساحه تاریخی از بین برود و نتواند در تاریخ آن حیثیت را که آثار باستانی مصر و دیگر ساحات تاریخی جهان دارد، حفظ کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از داکتر مایکل جانسون یک محقق جرمنی نوشته‎است که اگر از ساحه موهن‌جو دارو حفاظت نشود، این ساحه به یک خاکروبه مبدل خواهد شد.

او می‎گوید، در این‌جا در تابستان حرارت به ۴۵ درجه سانتی گراد می‎رسد که خودش یکی از دلایل تخریب این ساحه شده می‎تواند.

ناصر الله دند مسئول موزیم شهر تکسیلای پاکستان در صحبت با رادیو آزادی موجودیت سطح بلند آب را یکی از دلایل دیگر می‎خواند که این ساحه را با خطر از بین رفتن مواجه ساخته‌است.

موزیم پاکستان
موزیم پاکستان

آقای ناصر می‎گوید:

"بدبختانه در این ساحه سطح آب بسیار بلند است و از همین رو این ساحه تاریخی با خطر مواجه است. خشت‌های ‎که در این ساحه کار شده‎اند آهسته آهسته در حال تخریب و از بین رفتن اند."

اما تنها درجه بلند حرارت یا سطح آب و بی‌توجهی مسئولین دلایلی نیستند که بقایای موهن‌جو دارو را با خطر از بین رفتن مواجه کرده‎اند، بلکه در سال ۲۰۱۴ میلادی یک تجمع بزرگ مردم برای بزرگداشت از این میراث فرهنگی پاکستان به ساحه موهن‌جو دارو دور هم جمع شده و به آتش‌بازی و پایکوبی پرداختند.

باستان شناسان در آنزمان انتقاد کردند که آتش‌بازی و پایکوبی در همچو یک ساحه تاریخی مانند پایکوبی در بستر یک بیمار است.

حکومت ایالتی سند پاکستان که مسئول نگهداری و حفاظت این ساحه تاریخی است، در آن زمان گفت که بار دیگر این چنین نخواهد شد.

در حال حاضر سیاحان و باستان شناسان از کشورهای دیگر برای بازدید از موهن‌جو دارو به پاکستان می‎روند و به‌گفته مسئول موزیم شهر تکسیلا، این ساحه به توریزم در پاکستان کمک کرده و عواید زیادی از درک آن بدست می‎آید.

ناصر الله دند می‎گوید:

"وضع امنیتی پاکستان در سال‎های اخیر خوب نیست و سیاحان چندان به دیدن شهرها نمی‎آیند اما برای بازدید از ساحه موهن‌جو دارو سیاحان، باستان شناسان، محققان و محصلین پوهنتون‎ها از تمام کشورها جهان می‎آیند."

به باور باستان شناسان نفوس ساحه سند در عصر برونز به ۵ میلیون نفر می‎رسد که موهن‌جو دارو بزرگترین و پیشرفته‌ترین آن ساحه بود.

مُهرهای گِلی و فلزی، سکه‎ها، سنگ‎ها با وزن استاندرد، زیورات طلا و برونز، اسباب بازی و دیگر اشیای کارآمد روزمره که نمایانگر زندگی باستانی و پررونق تجارت است از این ساحه پیدا شده‎اند.

داکتر جانتون مارک کینوور از پوهنتون ویسکانسین می‎گوید، خرابه‎های شهر موهن‌جو دارو نشان می‎دهد که باشنده‌گان آن به نظافت و پاکی شهر علاقه زیاد داشتند.

با آن‌که ساحه موهن‌جو دارو به‌طور کامل تا کنون حفر نشده‎است اما مهمتر از همه بزرگترین ساختمان که از زیر خرابه‎ها بیرون شده‎است قصر و یا محل عبادت نبوده بلکه یک حمام عمومی است.

باستان شناسان تا کنون عامل عمده از بین رفتن این تمدن را پیدا نکرده‎اند، به باور آن‎ها برای دریافت این‎که چی باعث شد تا این تمدن وقت برونز از بین برود، نیاز است تا حفریات بیشتر در این ساحه صورت گیرد.

حکومت پاکستان سالانه یک کنفرانس بین‌المللی را با اشتراک باستان شناسان برای جلب توجه جهانیان به ساحه تاریخی موهن‌جو دارو راه اندازی می‎کند و در آن خواهان همکاری برای حفاظت از این ساحه می‎شود.

XS
SM
MD
LG