لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

سناتوران معترض: امتحان کارمندان اداره تذکره‎های برقی لغو شود


عکس جنبه تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبه تزئینی دارد/ آرشیف

شماری از اعضای مشرانو جرگه به علت حضور نیافتن شماری از مسئولان دولتی به نشست استجوابیه، جلسه عمومی این جرگه را تحریم کردند.

رئیسان کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، ثبت احوال نفوس و اداره توزیع تذکره‎های برقی روز سه شنبه به نشست عمومی مشرانو جرگه حضور نیافتند که این کار با واکنش اعضای این جرگه رو‌به‌رو شد و آنان نشست را تحریم کردند.

سناتوران اعتراض کننده پس از تحریم نشست این جرگه، نشست خبری برگزار کردند و گفتند، تا هنگامی‎که روند اخذ امتحان از کارمندان اداره توزیع تذکره‎های برقی لغو نگردد، به اعتراض‎های شان ادامه خواهند داد.

شمار این سناتوران به حدود ۲۰ تن می‎رسید.

زابلی: تا هنگامی به نشست عمومی حضور نخواهیم یافت که خواست‎های ما پذیرفته نشود.
زابلی: تا هنگامی به نشست عمومی حضور نخواهیم یافت که خواست‎های ما پذیرفته نشود.

زلمی زابلی یکی از این سناتوران گفت:

"مشرانو جرگه امروز فیصله کرد، ما تا هنگامی به نشست عمومی حضور نخواهیم یافت که خواست‎های ما پذیرفته نشود، یا این مسئولان به مجلس عمومی فرستاده شوند و یا هم آزمونی که از کارمندان این اداره گرفته شده‎است، لغو گردد. اگر این امتحانات لغو نگردد، حق هزاران تن زیر پا شده‎است، آنان باز هم تذکره نمی‎خواهند و از این بحران بزرگی ساخته خواهد شد."

این سناتوران می‎گویند، در روند اخذ امتحان کارمندان ادارۀ توزیع تذکره‎های برقی نابرابری محسوس بوده‎است و این امتحان تنها به یک زبان گرفته شده‎است.

روند اخذ امتحان از کارمندان این اداره در ۱۵ ماه ثور از سوی کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی در کابل گرفته شد.

در پیوند به این، شماری از افراد ناراضی و فعالان مدنی نیز اعتراض کرده‎اند و در رسانه‎های اجتماعی نیز این کمیسیون را به انتقاد گرفته‎اند.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی فرمان تازۀ را در مورد توزیع تذکره‌های الکترونیکی و نظارت این پروسه از جانب معاونیت دوم ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه صادر کرده‎است.

این فرمان که در ۲۳ ماه ثور سال روان صادر شده‎است روز گذشته در اختیار رسانه‎ها قرار داده شد.

این تعداد سناتوران می‎گویند، این امتحانات تنها به یک زبان گرفته شده‎اند.
این تعداد سناتوران می‎گویند، این امتحانات تنها به یک زبان گرفته شده‎اند.

شماری از اعضای مشرانو جرگه هیئت اداری این جرگه را متهم کردند که در حضور نیافتن مسئولان اداره‎های مربوط، دخیل بوده‎اند.

رحمت‌الله اچکزی یکی از این سناتوران افزود:

"با تأسف باید بگویم که تالار قربانی خواست‎های شخصی هیئت اداری شده‎است، این همه در قانون اساسی صراحت دارد، مسئولان از اشتراک و یا حضور یافتن درین مجلس نمی‎توانند سر باز زنند تا هنگامی‎که شما با آن‎ها تفاهم نداشته باشید."

اما محمد علم ایزدیار که رهبری نشست عمومی روز سه شنبه این جرگه را بر عهده داشت این ادعای سناتوران را رد کرد و گفت:

"ما هرگز تفاهم نکرده‎ایم و نه هم بر این کار رضایت داشتیم که مسئولان در جلسه ما حضور نیابند، بر اساس فیصله قبلی این مسئولان باید در نشست روز یکشنبه حاضر شوند و به پرسش‎های اعضای این جرگه پاسخ ارائه کنند."

اما وزارت دولت در امور پارلمانی به این جرگه مکتوبی فرستاده‌است و در آن گفته که به علت آن‌که همایون محتاط رئیس ادارۀ توزیع تذکره‎های برقی در سفر به سر می‎برد دیگر مسئولان مربوط نیز تفاهم کرده‎اند که در نشست بعدی مشرانو جرگه حضور یابند.

با این همه شماری از سناتوران تأکید می‎کنند که اگر مسئولان این اداراه‎ها برای پاسخگویی به نشست عمومی روز آینده این جرگه حضور نیابند، دست به اعتراض‎های گسترده خواهند زد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG