لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

دنیا: زمان تغییر سیاست جهانی در مورد دیورند فرا رسیده‌است


روزنامه‎های چاپ امروز کابل در بیشتر مطالب و تبصره‎های خود به اظهارات معاون پارلمان اروپا در مورد خط دیورند پرداخته‎اند.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله اش درین باره نوشته‎است که حالا زمان آن فرا رسیده تا سیاست‎های جهانی در مورد خط دیورند به نفع افغانستان تغییر یابد.

سرمقاله نویس گفته‎است که دیورند خطی است که تاریخ سیاسی و اجتماعی افغانستان را با فراز و نشیب‎های رو به رو کرده و همواره این کشور را با چالش‎های جدی مواجه ساخته‎است.

سرمقاله نویس نوشته‎است که این مشکل هنوز نیز پابرجاست و افغانستان خواهان مشخص شدن حدود اصلی خاک اش است.

سرمقاله نویس با اشاره به اظهارات معاون پارلمان اروپا در مورد خط دیورند گفته‎است که به نظر می‎رسد جهانیان نیز حالا در باره خط دیورند با افغان‎ها هم آواز می‎شوند.

سرمقاله نویس گفته‎است، جهان باید بداند، تا زمانی‎که مشکل خط دیورند حل نشود، امنیت در افغانستان و منطقه تامین نشده و خطر متوجه غرب نیز خواهد بود.

سرمقاله نویس نوشته‎است که پاکستان بخاطر خط دیورند همواره ترفندها و نیرنگ‎های را به کار برده و تلاش می‎کند تا این مناطق با تهدید تروریزم رو به رو باشد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد نیز سرمقال اش را به همین موضوع اختصاص داده و گفته‎است که پیشنهاد معاون پارلمان اروپا در مورد خط دیورند می‎تواند تروریزم را از بین ببرد و صلح را در افغانستان و منطقه تامین کند.

سرمقاله نویس می‎گوید، این سخنان معاون پارلمان اروپا که گویا زمان آن فرا رسیده تا خط دیورند از بین برود و مناطق جدا شده از افغانستان دو باره به این کشور داده شود بجاست.

سرمقاله نویس نوشته‎است که این اظهارات معاون پارلمان اروپا در افغانستان با استقبال مردم روبرو شده و مردم این کشور از اروپا و امریکا خواسته‎اند تا به این پیشنهاد پاسخ مثبت بدهند.

سرمقاله نویس تاکید کرده‎است که اکنون نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته و برضد تروریزم مبارزه می‎کنند.

به گفته سرمقاله نویس حالا زمان مناسب است که خاک افغانستان دوباره به این کشور سپرده شده و حق به حقدار آن برسد.

به نوشته سرمقاله نویس، این بهترین راه برای از بین بردن تروریزم است در غیر آن به گفته سرمقاله نویس تروریزم به حالش باقی خواهد ماند و منطقه و جهان را با تهدید جدی روبرو خواهد ساخت.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG