لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

خواست‌ها برای بهبود وضیعت زنان افغان در چهارمین سمپوزیم ملی زنان


زنان افغان در پایان چهارمین سمپوزیم زیر نام "زنان پیام آوران صلح"، پیشنهاد‌های‌شان را برای بهبود وضعیت عمومی و روند زندگی زنان، به حکومت سپردند.

تأکید بر مسئولیت‌پذیری تمام ادارات برای رسیدن به صلح، حمایت از حقوق زنان، کارهای انکشافی در نقاط دور دست و سهم پنجاه درصدی زنان در برنامه میثاق ملی، از مواردی اند که زنان افغان در پایان چهارمین سمپوزیم ملی به آن اشاره کردند.

"زنان پیام آوران صلح"، نام چهارمین سمپوزیم ملی بود که از سه روز به این‌سو به هدف حل مشکلات جاری در کشور در کابل برگزار شده بود، روز چهار شنبه به پایان رسید.

نیره امین یکی از اشتراک کننده‌گان این سمپوزیم گفت، پیشنهادهای‌شان ‎را در بخش‎های مختلف به حکومت ارائه کرده‎اند و انتظار می‎رود تا بالای این پیشنهادها کار شود

زنان افغان
زنان افغان

او گفت:

"ترویج فرهنگ صلح در ادارات دولتی و غیر دولتی، اضافه کردن مضمونی به نام صلح در نصاب تعلیمی، سهم پنجاه درصدی زنان در پروگرام میثاق ملی و نقش زنان در ترویج صلح از پیشنهادهای ما است."

در این سمپوزیم از ۳۴ ولایت افغانستان حدود ۳۰۰ تن از زنان گردهم آمده بودند.

این چهارمین سمپوزیم ملی زنان افغان بود که دو نشست آن در بیرون از کشور و یک نشست آن سال گذشته در کابل، برگزار شده بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در گشایش این سمپوزیم گفته بود، دوام جنگ در این‌کشور زمینه بی‌عدالتی در برابر زنان را فراهم کرده‌است.

اما در پایان این سمپوزیم بی‌بی‌گل غنی، بانوی اول افغانستان گفت، خشونت با زنان نه‌تنها این‌که وجود دارد بلکه به آن دامن زده می‌شود.

وزرت امور زنان از پیشنهادهای زنان در این سمپوزیم استقبال کرده می‌گوید، برای عملی کردن تصامیم سمپوزیم زنان، یک پلان تطبیقی را نیز تهیه می‌کنند.

سپوژمی وردک معین این وزارت به این باور است که پیش از این برای خدمت به زنان کارهای لازم صورت نگرفته‌است.

سپوژمی وردک
سپوژمی وردک

او علاوه کرد:

"تمام مسئولان پول‌های را که گرفتند صد درصد برای زنان نرسیده، اما خوب و بد، قوی و ضعیف در همه‌جا است، اما مسئولیت ما این است که همیشه نظارت می‌کنیم و مؤسسات که خدمت نمی‌کنند دروازه‌های‌شان بسته می‌شود."

حکومت افغانستان انتظار دارد تا سهم زنان در حکومتداری که حالا تا حدود ۱۰ درصد است، به ۲۰ درصد افزایش یابد و از نقش زنان در پروسه صلح نیز استفاده شود.

هرچند حکومت در این بخش از مشکلاتی زیاد یاد می‌کند اما انجمن زنان می‌گوید، ضرورت است تا به جای ذهنیت‌سازی گام‌های عملی برداشته شود.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG