لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

غنی: مسلح سازی طالبان از سوی روسیه خطری به منافع خودش است


اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

تایم

مجله تایم مصاحبه مفصلی با رئیس جمهور افغانستان را به نشر سپرده که در آن محمد اشرف غنی در مورد موضوعات متعدد به پرسش‌های مسئول این مجله در جنوب آسیا پاسخ گفته است.

رئیس جمهور افغانستان در این مصاحبه خود در مورد تماس حکومت‌اش با گروه طالبان صحبت کرده و گفته‌است، در حال حاضر خطوط ارتباطی حکومت با این گروه باز اند و او علت آنرا جامعه متصل افغانی خوانده‌است.

رئیس جمهور غنی در رابطه به گزارش‌های که سال پیش از مذاکرات محرمانه میان حکومت و گروه طالبان در قطر خبر دادند گفته‌است، نیاز است تا تفاوت میان صحبت‌های عادی و بحث‌های جدی را درک کرد، به گفته آقای غنی، کسانی وجود دارند که صادقانه در تلاش تأمین صلح اند و دروازه مذاکرات مسدود نبوده اما زمانیکه گفتگو ها رسماً آغاز شوند آن زمان می‌توان گفت که به موفقیت دست یافته‌اند.

رئیس جمهور افغانستان همچنان در این مصاحبه گفته‌است که گفتگو با طالبان در زیر میز صورت نخواهد گرفت بلکه از طریق شورای عالی صلح افغانستان و ترکیب از هیئتی که بار اول با طالبان در شهر مری پاکستان مذاکره کردند، انجام می‌شود.

گروه طالبان بار اول در هشتم ماه جولای ۲۰۱۵ میلادی رسماً دور یک میز با نماینده‌های از حکومت افغانستان در شهر مری پاکستان دیدند که این مذاکرات پس از اعلام مرگ ملا عمر رهبر و مؤسس این گروه با بی‌سرنوشتی روبرو شد.

رئیس جمهور افغانستان در گفتگو با مجله تایم همچنان روی اظهارات جنرال جان نیکلسن قوماندان ارشد ایالات متحده امریکا در افغانستان در پیوند به کمک‌های نظامی روسیه به طالبان گفته‌است: "نیاز است تا روسیه بخشی از اجماع برای تأمین ثبات در افغانستان باشد همچنان خواست ما از روسیه اینست که افغانستان بخشی از بازی شطرنج جهانی نشود."

به گفته رئیس جمهور غنی، در صورتی‌که روسیه، گروه طالبان و دیگر گروه‌ها را مسلح کند منافع خودش را در خطر مواجه خواهد کرد.

زمانیکه مجله تایم از رئیس جمهور افغانستان پرسیده که آیا در مورد فراهم کردن اسلحه از سوی روسیه به گروه طالبان شواهدی در دست دارد، او گفته که نمی‌خواهد در این مورد ابراز نظر کند.

رئیس جمهور غنی در ادامه این مصاحبه مفصل‌اش که به روز پنج‌شنبه به چاپ رسیده و در یازدهم ماه می صورت گرفته‌است به مجله تایم گفته‌است، نیاز به برگزاری یک نشست منطقوی است و یک اجماع منطقوی برای افغانستان بسیار اهمیت دارد.

رئیس جمهور افغانستان همچنان گفته که یک اجماع منطقوی در ۲۰۰۲ میلادی وجود داشت اما در حال حاضر به یک اجماع فعال نیاز است و برای ایجاد آن پیشرفت‌های زیادی صورت گرفته و روی آن با روسیه کار می‌کنند که امیدوارند نتیجه بدهد.

یو اِس تودی

روزنامه امریکایی یو اِس تودی USA TODAY نیز در مورد افغانستان مطلبی را بر اساس اظهارات جنرال جوزف دانفورد لوی درستیز امریکا نوشته‌است.

روزنامه به نقل از آقای دانفورد نوشته که گفته‌است، در صورت توافق رئیس جمهور امریکا و سران کشورهای دیگر برای تقویت ماموریت این پیمان در افغانستان، ناتو باید آماده استقرار عساکر اضافی به آن‌کشور باشد.

لوی درستیز امریکا گفته‌است، چیزی را که از همتایان خود خواسته اینست که به سرعت عمل کنند.

او این را پس از ملاقاتی‌که به روز چهارشنبه با سران نظامی ناتو داشت، گفت.

به گفته لوی درستیز امریکا، اگر تصمیم سیاسی به فرستادن نیروهای اضافی به افغانستان باشد پس باید به سرعت انجام شود.

یو اِس ای تودی می‌نویسد، ناتو بخاطر برای فرستادن نیرو های اضافی به افغانستان عجله دارد که این‌کشور در حال وارد شدن به فصل جنگ است و با آب شدن برف‌ها حملات طالبان مسلح افزایش می‌یابند.

XS
SM
MD
LG