لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

اشرف غنی ۴ مورد را برای تقویت امنیت و مبارزه با تروریزم حیاتی خواند


اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور اشرف غنی امروز در دیدار با شماری از سفیران کشور های عضو ناتو، خواهان کمک بیشتر به نیروهای امنیتی افغان شده است.

آقای غنی برای این سفیران گفته که جنگ در افغانستان تحمیل شده است و این کشور نمی‌تواند پناهگاه های شورشیان را در بیرون از مرز هایش هدف بگیرد.

به گفته رئیس جمهور، چهار مورد خیلی برای تقویت امنیت و مبارزه با تروریزم حیاتی است.

نخست اینکه باید نیرو های امنیتی به خصوص قوای هوایی افغانستان بیشتر از این تقویت شوند.

دوم هم اینکه به گفته رئیس جمهور غنی، افغانستان با جنگ اعلام نا شده و دشمنانی روبرو است که در بیرون مرز های این کشور بسر می برند و از دسترس افغانستان بیرون استند.

مورد سوم به باور رئیس جمهور افغانستان، نیرومند شدن گروه های تروریستی بین المللی است که عملیات های شانرا به افغانستان سوق داده اند.

به گفته آقای غنی، شبکه های تروریستی ده مرتبه قوی تر از سال۲۰۰۱ میلادی شده اند.

در مورد چهارم، رئیس جمهور به موجودیت فساد در صفوف پولیس افغانستان اشاره کرده که باید به آن توجه شود.

نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید: هدف این نشست با سفیران ناتو، رساندن پیام حکومت در آستانه نشست کابل بوده است.

آقای آزاد به رادیو آزادی گفت، نشستی تحت نام پروسه کابل که به مبارزه با تروریزم و حمایت از روند صلح افغانستان متمرکز است، در ماه جون امسال برگزار خواهد شد.
وی گفت:
" ما در ماه آینده یعنی در ماه جون یک کنفرانس به نام پروسه کابل داریم که این اولین بار است که میزبانی این کنفرانس را دولت افغانستان دارد. کنفرانس در مورد امنیت و صلح افغانستان است و رئیس جمهور از تمام شرکای غربی ضمناً از کشور های همسایه و کشور های منطقه تقاضا کرده که در این کنفرانس باید بالای موضوعات تروریزم یعنی تروریزم فرامرزی بحث شود. ما با تروریستان بین المللی می جنگیم. نه تنها برای افغانستان بلکه برای جهان می جنگیم و این باید برای جهان واضح شود که ما برای جهان می جنگیم و جهان با ما ایستاده شود."

رئیس جمهور غنی در دیدارش با سفیران کشور های عضو ناتو همچنان از دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا به خاطر یک کمک ۸۰۰ میلیون دالر برای نیرو های امنیتی افغانستان سپاسگزاری کرده است.

در بخش اجتماعی و اقتصادی، رئیس جمهور افغانستان پیشبینی می کند و امیدواری دارد که عواید افغانستان از سه تا پنج درصد افزایش یابد.

او افزود که عواید افغانستان در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵ درصد و در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۳۵ درصد افزایش یافته که به گفته آقای غنی یک گام بزرگ برای خود کفایی افغانستان است.

رئیس جمهور افغانستان در حالی از تقویت نیرو های امنیتی افغان سخن می گوید و مبارزه با تروریزم را تحمیل شده عنوان می‌کند که قرار است ایالات متحده امریکا به زودی استراتژی جدیدش را در مورد افغانستان اعلان کند.

بحث های در جریان اند و شماری از رسانه های امریکایی هم گزارش داده اند که حد اقل سه تا پنج هزار سرباز و نظامی آن کشور به افغانستان فرستاده شوند.

نجیب آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که تا هنوز معلومات در این مورد با آنها شریک ساخته نشده اما به گفته آقای آزاد، ماموریت عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان تغییر نخواهد کرد و به مشوره و حمایت از نیرو های افغان متمرکز خواهد ماند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG