لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۱

دپلومات: در عقب دستآوردهای طالبان در شمال افغانستان چه نهفته است؟


فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی مقالۀ تحلیلی را در مورد احتمال افزایش نیروهای امریکایی به افغانستان منتشر کرده‌است.

هر چند دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده هنوز درین مورد تصمیم نهایی نگرفته، اما رسانه های امریکایی احتمال می‌دهند که ممکن است ایالات متحده حداقل سه هزار سرباز تازه دم به افغانستان بفرستد تا با ۸۴۰۰ سرباز این کشور که فعلاً در افغانستان اند، نیروهای افغان را یاری کنند.

مقاله نویس گفته است، گفته می‌شود اقدام اعزام هزاران نیروی تازه نفس به افغانستان از حمایت قوی جنرال ایچ، آر، مک مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترمپ برخوردار است.

نویسنده ادعا کرده که فکر نمی‌کند ترمپ مسایل اساسی را درین مورد بداند، اما او گفته است مک مستر که سال‌ها در افغانستان خدمت کرده باید مسایل روان را بداند.

مقاله نویس پنج سؤال دشوار را از مک مستر پرسیده‌است.

  • به گونۀ مثال پرسیده شده که مقصد استراتژیک اقدام ترمپ از افزایش نیرو در افغانستان چه خواهد بود؟
  • ایالات متحده امریکا در مورد پناه گاه‌های امن طالبان در آن سوی سرحد چه خواهد کرد؟
  • و این که تعریف مک مستر از پیروزی چیست و جدول زمانی پیش بینی شده‌اش کدام است؟

یک نتیجه گیری کلی مقاله نویس این‌است که حتی اگر تصمیم جنگ دست رهبران ملکی باشد، هیچ سازمان نظامی خوش ندارد اعتراف کند که مأموریت‌های را که سیاستمداران و مردم عام از آن انتظار دارند، انجام داده نمی‌تواند.

اما، مقاله نویس می‌گوید، برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار رهبران نظامی باید به رهبران سیاسی راست بگویند و ارزیابی واقعبیانۀ را در مورد نکات مثبت و منفی استفاده از نیرو را به آنان ارائه دهند.

دپلومات

نشریۀ دپلومات هم مقالۀ تحلیلی در مورد افغانستان نوشته با این عنوان: در عقب دستآوردهای عمدۀ طالبان در شمال افغانستان چه نهفته است؟

این مقاله به سقوط ولسوالی قلعۀ زال کندز، ولسوالی اشکاشم بدخشان و حملۀ ماه گذشتۀ طالبان بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ پرداخته که جان ده‌ها سرباز اردوی افغانستان را گرفت.

نیروهای افغان توانستند قلعه زال و اشکاشم را دوباره تصرف کنند.

در مقالۀ نشریه دپلومات آمده‌است که برای تحلیل دستآوردهای طالبان در شمال افغانستان باید عملکردهای، به نوشتۀ مقاله، وحشیانۀ اعضای پولیس محلی افغان و ملیشه‌های طرفدار حکومت در شمال افغانستان به گونۀ وسیع تر دانسته شود.

درین مقاله از قول مقام‌های ارشد در شمال افغانستان گفته شده که رویۀ خشن ملیشه‌های طرفدار حکومت افغانستان سبب تقویت شورشگری شده‌است.

مقاله نویسان به نقل از یاسین ضیاء والی تخار نوشته اند که در گفت و گوی در اوایل امسال به یکی از آنان گفته که برنامۀ پولیس محلی افغان در شمال کاملاً ناکام شده و مشکلات بیشتری را ایجاد کرده‌است.

همچنین درین مقاله از قول آقای ضیاء آمده‌است که حمایت روسیه از طالبان برای کشورهای آسیای مرکزی هم خطر ساز است.

او گفته است روسیه از یک سازمان تروریستی حمایت می‌کند که در طولانی مدت از لحاظ استراتژیک برای تاجکستان، ازبکستان، قرغزستان و قزاقستان خطرناکتر خواهد بود چون به گفته او جنگجویان این کشور ها با طالبان اند.

این همه در حالیست که ناتو در رأس ایالات متحده در حال مشوره برای اعزام هزاران سربازان اضافی به افغانستان اند تا با نیروهای افغان که ضد طالبان می‌جنگند، در فصل جنگ پیشرو کمک کنند.

XS
SM
MD
LG