لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

تبصره شماری از روزنامه‌های کابل در مورد وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان


وضعیت سیاسی و امنیتی افغانستان و اشتراک محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در کنفرانس ریاض از مهمترین عناوین روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی به اظهارات عطا محمد نور والی بلخ پرداخته که گفته است، اگر حکومت توجه نکند شمال افغانستان به سوریه مبدل خواهد شد.

در مطلبی در این باره به نقل از آقای نور آمده‌است که حکومت در برابر مخالفان مسلح ایکه در شمال این‌کشور مردم را می‌کشند هیچ برنامه‌ای ندارد.

در مطلب گفته شده که عطا محمد نور می‌گوید، وضعیت کنونی در شمال قابل قبول نیست اما والی بلخ می‌گوید که اگر وی در جنگ مداخله می‌کند گفته می‌شود که آقای نور کارهای خودسرانه می‌کند.

در مطلب به نقل از عطا محمد نور آمده‌است که طالبان به چهار گروه تقسیم شده‌اند، در شمال افغانستان بیرق سفید زیر نام داعش به سیاه تبدل گردیده‌است.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله‌اش به اشتراک رئیس جمهور غنی در نشست ریاض پرداخته است.

سرمقاله نویس نوشته است که این کنفرانس در مورد مبارزه با تروریزم بوده و بسیار مهم است و دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا نیز در آن اشتراک می‌کند.

سرمقاله نویس می‌گوید که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در این نشست در خصوص موضوع اظهاراتی خواهد داشت و ایالات متحده نیز در باره مبارزه با تروریزم برنامه هایش را اعلام خواهد کرد.

دنیا

روزنامه دنیا در مطلبی به نقل از رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان نوشته است که وضعیت پیچیده در شورای امنیت ملی افغانستان روند تصمیم‌گیری‌ها را بطی ساخته است.

در مطلب آمده‌است که آقای نبیل در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفته‌است که رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه باید از موقف شورای امنیت و لایحه صلاحیت‌های و ظیفوی آن تعریفی مشخص داشته باشند.

رحمت الله نبیل گفته‌است که بخاطر بهبود عملکردهای شورای امنیت ملی باید اقداماتی لازم صورت گیرد.

نویسنده مطلب می‌گوید که انحصار قدرت از سوی رئیس جمهور، ایجاد ادارات موازی و سیاسی ساختن برخی از بخش‌ها در دولت، حکومت را در حل مشکلات با کوتاهی روبرو کرده‌است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG