لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

مخالفان مسلح حکومت در کندز از دهاقین عشر می‌گیرند


کندز در زون شمال‌شرق یکی از ولایت‌های مهم زراعتی کشور شمرده می‌شود، که تقریباً ۸۰ درصد مردم این ولایت مصروف زراعت و مالداری هستند.

اما باشندگان این ولایت می‌گویند در ساحاتِ که مخالفان مسلح حکومت حضور فزیکی دارند، از هر ده سیر محصولات زراعتی یک سیر (۷ کیلو) آن‌را به نام عشر از دهقانان می‌گیرند.

مومن خان یک‌تن از باشندگان منطقه‌ای چهارتوت ولسوالی خان آباد کندز در گفت‌وگو با رادیوآزادی چنین گفت:

"طالبان از مردم عشر می‌گیرند، ما برای شان می‌گویم که در منطقه یتیم و فقرا داریم، اما آنان می‌گویند که از ما کرده غریب نیستند و ما مستحق عشر هستیم تا تجهیزات خود را خریداری کنیم."

از سوی دیگر صلاح الدین یک‌تن از باشندگان قریه یتیم ولسوالی چهاردره کندز می‌گوید که آن‌ها در ساحات زیر تسلط طالبان مسلح زندگی می‌کنند و مجبور هستند که برای مخالفین عشر بدهند.

وی گفت:

"ما به طالبان مسلح عشر می‌دهیم و اگر در کدام منطقه اربکی‌ها باشند اربکی‌ها هم از مردم عشر می‌گیرند و طالبان مسلح برای مردم پارچه می‌دهد که باید برای‌شان عشر بدهند و اگر کسی عشر را ندهد برایش مشکلات خلق می‌کند."

بر اساس گفته‌های این مردم، مخالفان مسلح حکومت از طریق جمع آوری عشر امکانات مالی خود را تقویت کرده، مهمات و دیگر تجهیزات جنگی را خریداری می‌کنند.

با این همه عبدالبصیر فقیری آمر امور زراعتی ریاست زراعت و مالداری کندز می‌گوید که همه ساله در سطح این ولایت در بیش از ۱۴۵ هزار هکتار زمین آبی و در ۳۸۲۶۵ هکتار زمین للمی گندم کشت می‌شود.

وی گفت:

"یک جریب زمین خوب زراعتی صد الی ۱۴۰ سیر گندم حاصل می‌کند و به طور اوسط کدام احصائیه که صورت گرفته و اگر تخم درست در زمین زرع نشده باشد از یک جریب زمین ۶۵ سیر گندم بدست می‌آید."

از جانبِ دیگر یک‌تنِ از مسئولان محلی کندز که خواست اسم اش گرفته نشود به رادیو آزادی گفت که بیش‌ترِ زمین‌های زراعتی این ولایت در ساحات است که در آن‌جا مخالفان مسلح حکومت حضور فزیکی دارند.

منبع افزود که طالبان مسلح همه ساله تنها از درک جمع آوری عشر گندم پولِ هنگفت را به دست می‌آورند.

پیش از این باشندگان کندز گفته بودند که در ساحات زیر اداره دولت افراد مسلح غیر مسئول و پولیس محلی که بر ضد مخالفان مسلح حکومت می‌جنگند آنان نیز از مردم به زور عشر می‌گیرند و اگر کسی از فرمان شان سرپیچی کند به قیمت سر شان تمام می‌شود.

اما مقام‌های امنیتی کندز می‌گویند، هیچ‌کس حق ندارد که از مردم به زور عشر بگیرد و اگر خبر شوند که افراد مسلح غیر مسئول و پولیس محلی از مردم عشر می‌گیرند، با آنان برخورد قانونی می‌کنند.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG