لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

ترمپ در ریاض شاهانه پذیرایی شد


شاه سلمان خودش به پذیرایی دونالد ترمپ به میدان هوایی رفت.

هنگام رسیدن ترمپ به ریاض، شاه سلمان در یک پیام روی صفحه تویتر نوشت، آقای رئیس جمهور سفر شما همکاری‎های ستراتیژیک ما و امنیت منطقه را افزایش خواهد داد.

ترمپ عربستان سعودی را به حیث نخستین مقصد نخستین سفر خارجی اش به حیث رئیس جمهور برگزیده‎است.

انتظار می‎رود فردا رئیس جمهور امریکا در حضور رهبران بیش از پنجاه کشور اسلامی در ریاض سخنرانی کند.

دونالد ترمپ پیش از رسیدن به ریاض در یک پیام تلویزیونی گفت "نظریات مردم امریکا را با وضاحت و صراحت" با این رهبران در میان خواهد گذاشت.

او افزود:

"نخستین توقفم عربستان سعودی خواهد بود – قلب جهان اسلام. در آن‎جا خطاب به رهبران بیش از پنجاه کشور مسلمان سخنرانی تاریخی خواهم داشت. نظریات مردم امریکا را به وضاحت و صراحت با آن‎ها در میان خواهم گذاشت. شمار زیادی ازین رهبران نگرانی روز افزون شان را از تروریزم، گسترش تندروی و تمویل هردو توسط ایران ابراز کرده‎اند. رهبران مسلمان حاضراند در مبارزه با تروریزم در منطقه مسئولیت بیشتر بگیرند و نقش پررنگتر بازی کنند."

سفر هشت روزه دونالد ترمپ سپس به اسرائیل، فلسطین، بلجیم و شهرهای واتیکان و رومادامه خواهد یافت.

در اسرائیل ترمپ با صدر اعظم اسرائیل بنیایمین نتنیاهو دیدار خواهد کرد و در بیت لحم با محمود عباس رئیس اداره خود گردان فلسطین.

درین دیدارها بالای پروسه صلح میان فلسطین و اسرائیل صحبت خواهد شد.

سپس در بروکسل، ترمپ برای نخستین بار در نشست سران کشورهای عضو ناتو شرکت خواهد کرد، در واتیکان با پاپ فرانسس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان دیدار میکند و در روم قرار است در نشست رهبران کشورهای عضو G7 یا گروه هفت کشور صنعتی جهان شرکت کند.

و اما اینجا در ریاض رئیس جمهور ترمپ دو روز پر کار دارد.

او در کنار سخنرانی به رهبران کشورهای مسلمان، در نشست‎های جداگانه با رهبران کشورهای خلیج صحبت خواهد کرد.

همزمان در هنگام این سفر قرارداد فروش اسلحه امریکایی به عربستان سعودی به ارزش ۱۰۰ ملیارد دالر امضا خواهد شد.

به این ترتیب مراسم پذیرایی شاهانه از دونالد ترمپ در ریاض نه تنها جنبه تشریفاتی سیاسی دارد بلکه یک معامله تجارتی بزرگ را نیز به همراه دارد.

شاه عربستان سعودی، معتبر ترین مدال دولت شاهی کشورش – مدال طلای عبدالعزیز – را امروز در مراسم خاص به دونالد ترمپ اهدا کرد.

XS
SM
MD
LG