لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۹ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۵

گاردین: دوستم در میان ادعاهای شکنجه و تجاوز افغانستان را ترک کرد


گاردین

روزنامه بریتانیایی گاردین گزارشی نوشته که سرخط آن است، معاون رئیس جمهور در میان ادعاهای شکنجه و تجاوز افغانستان را ترک کرد.

اشاره نویسنده به عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور افغانستان است که به گفته مقامات رسمی روز جمعه برای تداوی به ترکیه سفر کرد.

احمد ایشچی والی پیشین جوزجان مدعیست که دوستم و محافظانش او را از یک میدان بزکشی در ماه نومبر سال گذشته باخود بردند، او را شکنجه و بالایش تجاوز کردند.

به نوشته روزنامه گاردین نتیجه تحقیقات طبی ادعای ایشچی را ثابت می‎کنند، هرچند بشیر احمد ته ینج یک سخنگوی دوستم گفته که ایشچی به دلیل همکاری با طالبانبازداشت شده بود.

نویسنده این مقاله گاردین از رئیس جمهور اشرف غنی نقل کرده که به دپلومات‎های غربی گفته‎است، از قانون شکنی‎ها و معافیت زورمندان افغان به ستوه آمده‎است.

غنی گفته‎است:

"حاکمیت قانون و حسابدهدی از دولت آغاز میشود و ما به آن متعهد استیم."

روزنامه بریتانیایی گاردین می‎نویسد سفر دوستم به ترکیه احتمال آن را به وجود آورده که او از محاکمه فرار کند.

به نوشته روزنامه این رویداد تلاش‎های بیش از یک دهه جامعه جهانی به هدف حاکمیت قانون در افغانستان را زیر سوال می‎برد.

گاردین مینویسد سقوط رژیم طالبان به این معنی بود که برای افغان‎ها زمینه زندگی در فضای امن فراهم شود، اما حالا در افغانستان زورمندان، به شمول مقام‎های دولتی ، خشونت و فساد می‎کنند و در مقابل قانون پاسخگو نیستند.

اندین اکسپرس

و اما روزنامه اندین اکسپرس در گزارشی احتمال افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان را بر رسی کرده‎است.

این روزنامه هندی به نقل از رسانه‎های محلی امریکا نوشته‎است که اعضای کابینه حکومت امریکا به رئیس جمهور دونالد ترمپ مشوره می‎دهند که شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را از ۴۸۰۰ به ۱۳۴۰۰ افزایش دهد.

در همین گزارش به نقل از وزیر دفاع ایالات متحده امریکا جیم متیس آمده که گفته‎است امیدوارست بر رسی واشنگتن از اوضاع افغانستان به زودی تکمیل شود و قصر سفید تصمیمش را اعلان کند.

هرچند متیس افزوده که در باره افزایش شمار سربازان امریکایی در افغانستان تاهنوز پیشنهادی به رئیس جمهور ترمپ نکرده‎است.

جیم متیس در یک کنفرانس خبری مشترک با جوسیف دانفورد رئیس کمیته لوی درستیزان ایالات متحده گفته‎است.

XS
SM
MD
LG