لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

وزارت داخله: حمایت کننده‌های منطقوی و جهانی تروریستان بیشتر شده‌اند


تاج محمد جاهد وزیر داخله افغانستان
تاج محمد جاهد وزیر داخله افغانستان

وزیر داخله افغانستان می‌گوید، حمایت برخی از کشورهای منطقه از گروه‌های تروریستی بیشتر شده و مخالفان مسلح دولت در تلاش تصرف مناطق بیشتر افغانستان اند تا بتوانند شاهراه‌های بزرگ این‌کشور را مسدود بسازند.

تاج محمد جاهد که به روز دوشنبه با شماری از مقامات ارشد امنیتی کشور به پروان سفر کرده بود این سخن را در نشستی در مرکز پروان بیان کرد و گفت:

"طالبان و گروه‌های تروریستی که فعالیت می‌کنند در گذشته تعداد کشورهای محدود از آنان به‌گونه پنهانی حمایت می‌کردند و اما در شرایط موجود در افغانستان، تعداد بیشتر از کشورهای منطقه و جهان در حمایت و پشتیبانی از تروریستان قرار دارند با آن‌هم نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آمادگی عام و تام دارند در دفاع از کشور و تأمین امنیت سرزمین‌شان."

وزیر داخله از کشورهای که به‌قول او از مخالفین مسلح دولت افغانستان حمایت می‌کنند، نام نبرد.

وزیر داخله افغانستان در حالی از افزایش حمایت برخی کشورها از مخالفین مسلح خبر می‌دهد که قبلاً شماری از مقام‌های افغان و امریکایی روسیه و ایران را به همکاری با طالبان مسلح در افغانستان متهم کرده‌اند.

اما مقام‌های روسی، حمایت تسلیحاتی با طالبان را رد می‌کنند و می‌گویند که به هدف تشویق طالبان برای مذاکرات صلح و نگرانی‌های روسیه در مورد داعش، با این گروه تماس گرفته‌است.

با این‌حال شماری از کارشناسان مسایل سیاسی به این باور اند که اظهارات مقامات حکومتی درین خصوص میزان نگرانی مردم را در افغانستان افزایش می‌دهد.

محمد صابر سروری استاد پوهنتون ولایت پروان یکی ازین کارشناسان است که می‌گوید بر اساس پیمان امنیتی افغانستان و ایالات متحده، امریکا باید در مورد افزایش تعداد کشورهای حمایت کننده از شبکه‌های تروریستی در افغانستان غور کند.

وی گفت:

"اظهارات اخیر وزیر داخله کشور نگرانی‌ها را در داخل افغانستان بیشتر می‌سازد و نشان دهنده قدرت بیشتر نیروهای نظامی افغانستان نیز است. با وجودیکه کشورهای بیشتر از تروریستان حمایت می‌کنند نیروهای افغان توان این را دارند که با گروه‌های تروریستی برزمند. مسئولیت امریکا با توجه به این‌که با افغانستان پیمان امضا کرده این‌است که نیروهای نظامی افغانستان و به‌خصوص استخبارات افغانستان را تقویت و همکاری کند."

وزیر داخله درین اظهاراتش تأکید کرد با آن‌که مخالفین مسلح با دریافت حمایت از کشورهای بیشتر، به‌خاطر بدست آوردن شماری از مناطق کشور تلاش دارند و می‌خواهند برخی از شاهراه‌های افغانستان را در اختیار بگیرند، اما نیروهای امنیتی افغان برای جلوگیرای از آن آمادگی گرفته‌اند.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG