لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

اشتراک کننده‌های دختر در کانکور هرات نسبت به پسران بیشتر بود


بیشتر شرکت کننده‌گان امتحان کانکور امسال در هرات دختران اند.

مسئولان برگزاری امتحان کانکور درین ولایت می‌گویند بیش از سیزده هزار تن از فارغان صنوف دوازدهم برای راه یافتن به مؤسسات تحصیلات عالی شامل امتحان کانکور در هرات شده‌اند.

دختران هرات برخلاف دیگر ولایات افغانستان بیشترین شرکت کننده‌گان امتحان کانکور که امروز در پوهنتون این ولایت برگزار شد، بودند.

محمد آصف رحیمی والی هرات می‌گوید بیش از سیزده هزار و چهارصد تن شامل این امتحان شده‌اند که ۷۴۲۲ تن‌شان‌ را دختران تشکیل داده‌اند.

او افزود:

"۱۳۴۶۲ متقاضی است از کتگوری‌های مختلف، خوشبختانه تعداد دختران بازهم بیشتر از تعداد پسران است یعنی به این معنی که تعداد پسران ۶۰۴۰ و تعداد دختران ۷۴۲۲ نفر می‌باشد."

پوهنتون هرات توانایی جذب ۴۶۲۵ محصل را دارد.

عبدالله فایز رئیس پوهنتون هرات می‌گوید که این رقم نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش را نشان می‌دهد.

آقای فایز همچنان گفت امسال برخلاف سال‌های گذشته محصلین نمی‌توانند خود را از یک ولایت به ولایت دیگر تبدیل نمایند.

او گفت:

"پوهنتون هرات با امکانات و ظرفیت‌های که دارد خوشبختانه امسال ۴۶۲۵ را ما آماده هستیم که بپذیریم و این نشان می‌دهد که امسال نسبت به گذشته ظرفیت پذیرش‌ ما دو چند شده‌است."

از سوی هم احمد جاوید رسولی رئیس عمومی امتحانات در وزارت تحصیلات عالی افغانستان می‌گوید این وزرات به‌خاطر بهبود امتحانات کانکور در ولایات مختلف و جلوگیری از تقلبات احتمالی درین پروسه دست به اقدامات مختلف زده‌است.

او گفت:

"دو تغییر بسیار عمده که در پهلوی دیگر تغییراتی که آمده‌است، یکی تغییر موسم برگزاری امتحان کانکور بود، ما زمان برگزاری امتحان کانکور را از زمستان آوردیم به فصل بهار و الی ماه اسد امتحانات ادامه پیدا می‌کند و در شروع اسد ان‌شاءالله نتایج اعلام خواهد شد. ابتکار جدیدی که ما امسال در برگزاری امتحانات کانکور کردیم تطبیق سیستم بایومیتریک در امتحان کانکور بود."

مسئولان وزرات تحصیلات عالی افغانستان می‌گویند که قرار است نتایج امتحانات کانکور در ماه اسد سال روان اعلام شود.

اشتراک کننده‌های دختر در کانکور هرات نسبت به پسران بیشتر بود
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:03 0:00

مسئولان این اداره می‌گویند در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰۰ محصل در پوهنځی‌های پانزده‌گانه این اداره مصروف تحصیل اند که چهل درصد آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG