لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

دور دوم قرضه‌دهی به زنان زراعت‌پیشه افغان آغاز شد


دور دوم برنامه تقویت قرضه‌دهی زراعتی از سوی وزارت زراعت و مالداری به همکاری مالی ایالات متحده امریکا آغاز شد.

وزیر زراعت و مالداری افغانستان می‎گوید که در دو سال گذشته از طریق صندوق انکشاف زراعتی و اولین برنامه تقویت قرضه‌دهی زراعتی در بخش‎های کار دهاقین زن، کشت، تولید و پروسس تغییرات چشم‌گیری به وجود آمده‎است.

اسدالله ضمیر روز چهار شنبه در محفل افتتاح این برنامه در کابل گفت، این برنامه برای سه سال است که بر اساس آن به دهاقین و به برخی زنان فعال در این زمینه قرضه داده می‎شود.

ضمیر گفت که دهاقین زن می‎توانند برای بهبود، تولید و پروسس کارشان قرضه بگیرند تا فعالیت‎های شان رونق بیشتر پیدا کند.

ضمیر: این‎ها نه تنها در تولید بلکه می‎توانند در بخش‎های پروسس بسته بندی و مارکتینگ هم کار کنند.
ضمیر: این‎ها نه تنها در تولید بلکه می‎توانند در بخش‎های پروسس بسته بندی و مارکتینگ هم کار کنند.

او افزود:

"ما باید آگاهی دهیم معلومات ارائه کنیم برای خواهران ما که در بخش زراعت مصروف اند که این‎ها نه‌تنها در تولید بلکه می‎توانند در بخش‎های پروسس، بسته‌بندی و مارکتینگ هم کار کنند و به کسانی هم که مشکلات مالی دارند قرضه موجود است."

اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا که تمویل کننده این برنامه است می‌گوید، در مرحله اول برنامه قرضه‌دهی، ۳۶ هزار تن از دهقانان زن در قریه‌جات از این برنامه مستفید شده‌اند که با گرفتن قرضه محصولات این زنان، ۲۵ درصد افزایش یافته‌است.

گریت هاوس مسئول اداره انکشاف بین‌المللی ایالات متحده امریکا در بخش برنامه قرضه‌دهی می‌گوید، بهبود زندگی زنان یکی از اهداف این برنامه است.

او افزود:

"عناصر اساسی دسترسی و کمک زنان زراعت پیشه ابتدایی به قرضه در کمک آنان در بهبود تولیدات، تغییر زندگی و کمک با جامعه‌شان به سوی رشد و شگوفایی است."

زنان افغان
زنان افغان

مسئولان می‎گویند مقدار این قرضه از ده هزار دالر امریکا تا به یکصد هزار دالر می‎رسد.

شماری از زنان که از این قرضه گرفته‎اند می‎گویند، این‌گونه برنامه‎ها سبب تقویت اقتصادی خانواده‎های آنان شده و کار و بار آنان رشد می‎کنند.

کبرا دستگیرزاده یکی از این زنان به رادیو آزادی گفت می‎خواهد قرضه بگیرد و با استفاده از این قرضه‎ها به کار و بار اش رونق بخشد.

او افزود:

"می‎خواهم قرضه بگیرم، زنانی که قرضه گرفته‎اند تجارت‌شان بهتر شده، پول که باشد کار و بار هم رونق می‎یابد."

وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید که در استراتژی چهارساله‌اش جایگاه خاصی برای رشد زنان زراعت‌پیشه در نظر گرفته شده و برنامه‌های مختلف را در این بخش آماده شده‌است.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG