لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

تبصره نیویارک تایمز و نارت ارکنساس در مورد امنیت افغانستان


در میان روزنامه‎های غربی، مطالب روزنامه‎های نیویارک تایمز و نارت ارکنساس را مرور کرده‎ایم.

هر دو روزنامه در شماره‎های اخیر شان در مورد تصمیم دشوار رئیس جمهور دونالد ترمپ در ارتباط به افغانستان مطالبی را نشر کرده‎اند.

ترمپ در مورد بسیاری مسایل تصمیم گرفته‎است اما تا حال در خصوص فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان به فیصله نهایی نرسیده‎است.

  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز نوشته‎است که اداره ترمپ در مورد اعزام نیروهای اضافی به افغانستان به دو دسته تقسیم شده‎است.

روزنامه نوشته‎است که وزارت دفاع امریکا خواهان فرستادن تا به پنج هزار سرباز دیگر به افغانستان است.

برخی از مقام‎ها انتظار داشتند که رئیس جمهور ترمپ ممکن پیش از اجلاس سران ناتو درین مورد تصمیم اش را اعلان خواهد کرد تا سایر اعضای این پیمان نظامی در خصوص سهم شان فیصله کنند.

اما روزنامه به نقل از برخی مقام‎ها می‎نویسد که اکنون چنین به نظر می‎رسد که تصمیم رئیس جمهور ترمپ به تاخیر افتاده‎است.

به گفته این مقامات، ترمپ می‎خواهد که نخست از تمایل دیگر اعضای ناتو آگاهی حاصل کند.

امریکا در حال حاضر سه میلیارد و یک صد میلیون دالر در افغانستان ماهانه مصرف دارد و تعدادی از مقام‎های امریکایی می‎گویند که یک بخشی از این هزینه را باید سایر اعضای ناتو به دوش گیرند.

با آنکه تمام مقام‎های امریکایی، افغانستان را مهم دانسته و به موفقیتاین کشور اهمیت می‎دهند، روزنامه نیویارک تایمز در عین حال می‎نویسد که اختلاف نظر میان مشاورین ارشد امنیتی رئیس جمهور ترمپ در مورد اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان موجود است.

  • نارت ارکنساس

روزنامه نارت ارکنساس می‎نویسد که اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ به تصمیم درین مورد که آیا هزاران سرباز دیگر به افغانستان اعزام کند و یا خیر نزدیک شده‎است.

روزنامه به نقل از مقام‎های نظامی نوشته‎است که در پلان ترتیب شده در مورد فرستادن نظامیان تازه نفس امریکایی به افغانستان، آموزش هفتده هزار دیگر از نیروهای خاص افغان شامل است.

روزنامه نارت ارکنساس به نقل از مقامات همچنان نوشته‎است، نیروهای که به افغانستان اعزام خواهند شد به طور مستقیم در جنگ سهم نخواهند گرفت اما به باور آن‎ها، این نیروها از قوای دفاعی افغان حمایت خواهند کرد و به وضعیت فعلی جنگی در افغانستان که به دنبال خروج بخش اعظم نیرو های ناتو ازین کشور به وجود آمده‎است پایان خواهند داد.

روزنامه به اظهارات اخیر رئیس جمهور اشرف غنی اشاره می‎کند که گفته‎است نه جهان و نه هم افغان‎ها علاقه مند اند که تعداد زیاد نیروهای بین المللی مانند گذشته در افغانستان حضور داشته باشند و همه به این نظر اند که چنین یک پلان ترتیب شود که طالبان زیر فشار قرار گیرند و حاضر به گفت و گو شوند.

روزنامه نارت ارکنساساز ترتیب پلان در موردتعداد نظامیان کهدرتغییر وضعیت افغانستان کمک می‎کند یاد آوری کرده و نوشته‎است که رئیس جمهور غنی با جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان روی عناصر کلیدی این پلان کار می‎کند.

XS
SM
MD
LG